Americký letecký motor Liberty 12 model A v tankové úpravě, výr. č. B 486

Americký letecký motor Liberty 12 model A v tankové úpravě, výr. č. B 486

Motor, který vznikl podle požadavku americké vlády po vstupu USA do války v roce 1917. Přední konstruktéři pístových motorů J.G. Vincent a G.E.J. Hall navrhli ve velice krátké době zcela nový motor, který využíval nejlepší zkušenosti tehdy mladého automobilního průmyslu. Motor byl promyšleně rozdělen do konstrukčních celků, které se snadno vyráběly a umožňovaly modulově tvořit různě výkonné verze motoru podle počtu válců. Nejvíce se však osvědčila nejvýkonnější varianta s dvanácti kapalinou chlazenými válci do V. Motor měl objem válců 27 litrů a při 1 750 ot/min dával výkon 420 koní. Tuto hodnotu výkonu dosáhl motor až postupným vývojem. Nový motor byl v létě 1917 úspěšně odzkoušen a jeho výroba byla zadána řadě amerických motorářských firem. Do konce produkce v roce 1919 bylo vyrobeno neuvěřitelných 20 500 kusů. Na frontě za války poháněl hlavně v Americe vyráběné bombardovací letouny Airco D.H. 4 a britské Airco D.H. 9A.
Tento původně letecký motor byl později upraven pro montáž do rychlého tanku Christie konstruktéra Jamese W. Christie. Ve třicátých letech minulého století byla licence na tento tank prodána do SSSR. Tam byl vyráběn jako „bystrochodnyj tank BT“ v různých verzích. Spolu s licencí bylo z USA dodáno také asi 400 originálních motorů Liberty a zároveň se v SSSR rozeběhla jejich licenční výroba pod označením M-5. Exemplář ze sbírek Vojenského historického ústavu Praha nese štítek, který udává, že byl vyroben u firmy General Motors Corp. v roce 1918 a pro tanky upraven firmou The Steel Prodnets Engineering Co., Ohio v roce 1929. Mohlo by se tedy jednat o motor pro původní vzorový tank, vyrobený ještě v USA. Za 2. světové války byl tento tank ukořistěn německou armádou a dovezen do Prahy, zřejmě ke studijním účelům.

Po válce se motor dostal do soukromých rukou a v roce 1946 byl prodán do Národního technického muzea. Odtud byl motor v roce 1974 převeden do sbírek Leteckého muzea VHÚ. Následně byl uložen v depozitáři a dlouho nevystavován. Od jara 2010 je motor na základě zápůjční smlouvy součástí stálé veřejné expozice historických motorů v Motorářské strojírně Šercl v Bílém Potoce.

americký letecký motor Liberty 12 model A v tankové úpravě; USA; 1918/1929; výrobní číslo B 486

Aktuálně



Invaze 21. srpna 1968 přivedla do Československa skoro půlmiliónovou armádu

Invaze 21. srpna 1968 přivedla do Československa skoro půlmiliónovou armádu

15. 08. 2022
Letošní 54. výročí Sověty vedené invaze do Československa 21. srpna 1968 znovu…
POZOR! Letecké muzeum Kbely a Stará Aerovka budou v neděli 21. srpna uzavřeny.

POZOR! Letecké muzeum Kbely a Stará Aerovka budou v neděli 21. srpna uzavřeny.

14. 08. 2022
Oznamujeme případným zájemcům o návštěvu, že Letecké muzeum Kbely a Stará Aerovka…
Tankový den opět zve k návštěvě! V Lešanech v sobotu 27. srpna. Vstup je zdarma.

Tankový den opět zve k návštěvě! V Lešanech v sobotu 27. srpna. Vstup je zdarma.

11. 08. 2022
V sobotu 27. srpna 2022 se uskuteční ve Vojenském technickém muzeu Lešany…
Mizející Milovice, díl 3. Stav před čtvrt stoletím, v roce 1997.

Mizející Milovice, díl 3. Stav před čtvrt stoletím, v roce 1997.

11. 08. 2022
Letošního 21. srpna si připomeneme 54. výročí okupace Československa sovětskou armádou, resp.…
Retrospektivy hybridní války. Také Československo se v ní v letech 1938-39 ocitlo.

Retrospektivy hybridní války. Také Československo se v ní v letech 1938-39 ocitlo.

08. 08. 2022
Jedním z charakteristických fenoménů dneška je hybridní válka. Ta může předcházet konvenčnímu…