Bensen B-8 (upravený)

 

V šedesátých letech minulého století byly mezi leteckými amatéry velice populární různé konstrukce vírníků, tj. létajících strojů využívajících k vyvození vztlaku volně rotující křídlo. K pohonu sloužily buďto upravené motory s vrtulí, nebo byly vírníky vlekány jako rotorové kluzáky. Postupně byly ve světě rozšířeny konstrukce Igora Bensena z USA, umožňující i samostatné sestavení z profesionálně připravených stavebnic.

Malý jednomístný typ B-8 se továrně vyráběl až do roku 1987, ale amatérské stavby podle původních plánů pokračovaly i později. Také v Československu našly vírníky své příznivce. Jedním z nich byl Ing. Petr Dobiáš z Brna, který v roce 1973 zhotovil modifikovaný stroj podle Bensenova vzoru. Úprava spočívala ve dvoumístném provedení vírníku a zejména ve vlastním návrhu rotorové hlavy a ocelové konstrukce hlavního podvozku. Rotorový kluzák jeho stavitel provozoval v letech 1973–1978 na záložní ploše Jamolice a měl nalétáno přes 50 hodin bez nehody. K jeho vytažení do vzduchu byl používán osobní automobil.

Do sbírek Leteckého muzea jej věnoval jeho stavitel v roce 1980. Následně byl několikrát vystavován v expozici Leteckého muzea a posléze uložen v depozitáři.

průměr rotoru  6,82  m

délka  3,46  m

hmotnost prázdného vírníku  77  kg

maximální vzletová hmotnost  260  kg

vlečná rychlost  60  km/h

přistávací rychlost  30  km/h

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha