Bezpilotní letoun Primoco One 150

Bezpilotní letoun Primoco One 150

V květnu 2020 byl do sbírky VHÚ věnován firmou Primoco UAV SE jeden z prvních kusů bezpilotního letounu Primoco One 150, který tato firma vyvíjí již od roku 2015. Šlo o víceúčelový průzkumný prostředek pro sledování hranic, produktovodů a vybraných oblastí s možností mapovat i rozlehlé prostory otevřené krajiny.

Jednalo se v podstatě o malé letadlo s hmotností okolo 150 kg a letovou vytrvalostí více než 15 hodin. Což je mezi UAV systémy úctyhodná hodnota. Konstrukce byla převážně z uhlíkových a skelných kompozitů s dvoutaktním čtyřválcovým motorem v tlačném uspořádádní, vybavená pevným tříkolým podvozkem. Ten UAV umožňovalo startovat a přistávat jako klasické letadlo.

Primoco One 150 bylo ovládáno jedním pilotem a jedním operátorem sledovacích systémů. Šlo jej ovládat ručně nebo spustit v plně automatickém režimu, kdy program umožňoval automatický vzlet, let a přistání. Letadlo disponovalo také bezpečnostními režimy, které mu umožňovaly návrat na základnu nebo přistání v bezpečné oblasti, pokud došlo ke ztrátě komunikace nebo k poruchám. UAV bylo také vybaveno odpovídačem v módu S pro bezpečný provoz v civilním vzdušném prostoru.

Letouny řady One 150 ustanovily několik neoficiálních českých i evropských rekordů ve své kategorii. Například dne 16. 4. 2020 letoun nad továrním letištěm dosáhl délky letu 15 hodin a 3 minuty s délkou trati 1 650 km. V květnu 2020 byl letoun Primoco One 150 také poprvé nasazen ve službách Policie ČR při ostraze jižní hranice České republiky v denní i noční době, přičemž šlo o první podobné nasazení v EU. Letoun při něm operoval až do vzdálenosti 70 km od řídicí stanice.

Nový přírůstek, výrobního čísla 03, byl umístěn v expozici Leteckého muzea VHÚ jako doplněk již vystavených vojenských letounků řady Sojka a proudového průzkumného prostředku VR-3 Rejs.

 

Motor: Primoco Engine 340

Délka: 3,65 m

Rozpětí křídla: 4,85 m

Hmotnost prázdného letounu: 90 kg

Maximální vzletová hmotnost: 150 kg

Dostup: 3 300 m

Dolet: 2 000 km

Vytrvalost: 15 hodin

Cestovní rychlost: 100 – 150 km/h

Aktuálně



Vojenský historický ústav Praha pořádá řadu workshopů:  Pátrání po vojácích první světové války – v teorii i praxi

Vojenský historický ústav Praha pořádá řadu workshopů: Pátrání po vojácích první světové války – v teorii i praxi

01. 04. 2023
Pět tematických workshopů pro veřejnost, která pořádá Vojenský historický ústav, představí zájemcům…
GRANIT-86, cvičení vojsk protivzdušné obrany a letectva armád států Varšavské smlouvy

GRANIT-86, cvičení vojsk protivzdušné obrany a letectva armád států Varšavské smlouvy

30. 03. 2023
Jedním z hlavních úkolů Spojených ozbrojených sil členských států Varšavské smlouvy ve výcvikovém…
Zemřel armádní generál Emil Boček, poslední československý stíhací pilot z 2. světové války

Zemřel armádní generál Emil Boček, poslední československý stíhací pilot z 2. světové války

25. 03. 2023
V sobotu 25. března 2023 odpoledne přišla smutná zpráva – armádní generál ve…
Antoine-Henri Jomini – prvý veľký vykladač Napoleona

Antoine-Henri Jomini – prvý veľký vykladač Napoleona

24. 03. 2023
Antoine-Henri Jomini patrí medzi dnes skoro zabudnutých vojenských teoretikov. Hoc bol stíhaný…
Představení Historie a vojenství číslo 1/2023 v novém přednáškovém sále VHÚ Praha

Představení Historie a vojenství číslo 1/2023 v novém přednáškovém sále VHÚ Praha

23. 03. 2023
V úterý 21. března 2023 proběhla ve Vojenském historickém ústavu Praha první akce…