Bitevní letouny Il-2 při útoku na německou kolonu v bitvě u Kurska

Bitevní letouny Il-2 při útoku na německou kolonu v bitvě u Kurska

Trojice sovětských bitevních letounů Il-2 „šturmovik“ v dvousedadlové verzi při útoku na německou kolonu v bitvě u Kurska v prostoru Voroněžského frontu.

Bitevní letoun Il-2, přezdívaný „šturmovik“ či „létající tank“ a Němcům známý jako „černá smrt“, byl jedním z nejrozšířenějších a nejúspěšnějších letounů sovětského letectva. První prototyp vzlétl v říjnu 1939 v dvoumístné verzi, jež byla příliš těžká a nesplňovala požadavky na rychlost a operační dolet. Proto bylo rozhodnuto o zrušení místa palubního střelce. Letouny přepracované konstrukce začaly být zaváděny do aktivní služby v květnu 1941, po napadení SSSR byla výroba přesunuta na východ.

Rozpětí křídel činilo 14,6 m, délka letounu 11,6 m. Pancíř na Il-2 sahal od krytu vrtule až za pilotní kabinu, tvořil však přímo funkční součást draku letadla, což snižovalo hmotnost. V závislosti na typu činila vzletová hmotnost 5,31 – 6,36 tuny. Motor AM-38 a jeho modifikace o výkonu přes 1 750 koní dodával letounu maximální rychlost 426–410 km/h. Standardní výzbroj tvořily dva kulomety ráže 7,62 mm a dva kanóny ráže 20 mm (později 23 mm). Různé verze letounu mohly nést bomby o celkové váze 400–600 kg, 4–8 raket ráže 82 mm a 132 mm nebo až 192 malých protitankových bomb PTAB o váze 1,5 kg, schopných ničit slabý horní pancíř německých tanků.

Šturmoviky se staly postrachem německých pozemních jednotek a výrazně přispěly k vítězství u Kurska a v celé válce. Il-2 díky své pancéřové konstrukci vydržel velká poškození od pozemní protiletadlové palby, avšak byl dosti zranitelný proti útoku nepřátelských stíhačů zezadu. Od roku 1942 proto byla vyráběna opět dvojmístná verze s palubním střelcem s kulometem 12,7 mm (Il-2M3). Pokusně byla vyrobena i stíhací verze Il-2I, která však nestačila německým stíhačům a nesplnila očekávání. Modifikací Il-2 existovala celá řada – např. námořní či cvičná verze nebo protitanková verze s dvojicí kanónů ráže 37 mm.

Celkem bylo za druhou světovou válku vyrobeno 36 183 letounů Il-2. Za války letadla sloužila kromě sovětského i v polském, československém a jugoslávském letectvu, po válce i v letectvu dalších komunistických zemí. Nástupcem Il-2 se stal letoun Il-10, vyráběný od roku 1944. Přezdívka Il-2 „šturmovik“ začala v ruštině označovat celou kategorii bitevních letadel.

 

Aktuálně



Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…
Liptaňský masakr 22. září 1938

Liptaňský masakr 22. září 1938

04. 10. 2025
Na konci srpna tohoto roku se do České republiky vrátily ostatky devíti…