Čs. stíhač tanků ST I – Jagdpanzer 38(t) / Hetzer

Čs. stíhač tanků ST I – Jagdpanzer 38(t) / Hetzer

Dvojice snímků, pořízených nedlouho po druhé světové válce, zachycuje československé stíhače tanků ST I (někdejší německý Jagdpanzer 38(t) nebo též Hetzer) při zkouškách v terénu.

 

Tento stíhač tanků vznikl na kvalitním a léty prověřeném podvozku československého tanku LT-38. Jeho prototyp, zhotovený v pražské ČKD (za války „BMM“), byl předveden 20. dubna 1944. Ještě téhož měsíce se u pražského výrobce rozběhla sériová výroba, od července byly tyto stroje vyráběny i v Plzni – do konce války bylo vyrobeno přes 2800 kusů.

Stíhač tanků Hetzer byl 6,27 m dlouhý, 2,63 m široký a 2,1 m vysoký; jeho hmotnost činila 15,75 t a rychlost až 43 km/h. Hlavní výzbroj představoval kanón 7,5cm PaK 39 L/48, a vedle toho stroj nesl i 7,92mm kulomet MG 34. Čelo stroje bylo chráněno zešikmeným pancířem o síle 60 mm, takže se Hetzer mohl směle pustit do čelního souboje s většinou nepřátelských tanků. Na ostatních místech však jeho pancíř byl podstatně slabší, 8 až 20 mm. Díky své nízké siluetě se Hetzer mohl při obraně dobře skrývat, dobře se uplatnil při přepadech ze zálohy. Ve stroji se tísnila čtyřčlenná posádka.

Roku 1945 se karta obrátila a tentokrát československá armáda převzala do své výzbroje techniku německou. Po počátečních rozpacích byl do výzbroje přijat i Hetzer pod označením ST I, resp. ST III (cvičné stíhače), a došlo i k výrobě nových strojů – 150 pro čs. armádu a dalších 158 pro Švýcarsko, kde sloužily pod označením G-13 až do počátku sedmdesátých let.

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…