Film„Pasiáns“

Film„Pasiáns“

Středometrážní hraný film „Pasiáns“ natočilo armádní filmové studio v zakázce pro Československou televizi. Scénář Jiřího Hubače režíroval Jan Matějovský a za kamerou stál tehdy armádní kameraman Juraj Šajmovič. „Pasiáns“ je jedním z výjimečných filmů reflektujících v rovině nesčetných metafor mocenské mechanismy v diktatuře.

Skupinka pěti turistů se při prohlídce starého paláce náhle ocitne v prostorách bez oken, odkud není východ. Jejich průvodce (Rudolf Hrušínský), svým charakterem podobný postavě Karla Kopfrkingla z filmu „Spalovač mrtvol“, využívá svou mocenskou pozici k manipulaci skupinou a zejména k získání vlivu na krásnou Kamilu (Jana Brejchová). Zatímco někteří turisté si na novou situaci života v podzemních místnostech rychle zvykají, jiní se odmítají vzdát a nadále zarputile hledají cestu ven. Pan průvodce se nakonec sám stane obětí jím vykonstruované reality. Když se rozhodne ukázat zbývajícím turistům cestu ven, je jimi zpacifikován jako ten, kdo se vzpírá zavedeným pravidlům.

„Pasiáns“ do hloubky odhaloval mechanismy přizpůsobování se člověka zprvu absurdním situacím a propůjčování se k činům, kterých by za původních okolností nebyl schopný. Ačkoliv se ve filmu nezmiňují žádné reálie, síla metafor byla tak velká, že byl na počátku normalizace ostrakizován a nesměl se vysílat. Nový ústřední ředitel ČST Jan Zelenka zažádal krátce po svém jmenování v srpnu 1969 předsedu vlády Oldřicha Černíka o povolení stáhnout nominaci filmu na mezinárodní televizní festival „Prix Italia“.

V duchu vznikajícího normalizačního konsensu Zelenka film stigmatizoval pro údajnou souvislost se srpnem 1968, ačkoliv sdělení filmu bylo mnohem obecnější: „I když jde o předlohu napsanou v roce 1966, film je režijně udělán tak, že je zřetelnou symbolikou o srpnu 1968. (…) Došli jsme k závěru, že film může způsobit pořádný politický podraz a je neúnosný v současné situaci.“ I přes dvacet let v „trezoru“ neztratil film díky své nadčasovosti na aktuálnosti, a jeho poselství je tak platné dodnes.

Výrobce: Dramatické vysílání Praha ve Studiu ČAF, 1969

Tvůrci: scénář a režie Jan Matějovský, scénář Jiří Hubač, kamera Juraj Šajmovič, střih Alois Fišárek, herci Jana Brejchová, Rudolf Hrušínský, Ladislav Boháč, Eduard Cupák, Josef Abrhám, František Řehák, Ladislav Mrkvička

Technické údaje k filmové kopii: 35 mm, černobílá, zvuková, 1 895 metrů (67 minut)

Kopie filmu byla do sbírky VHÚ Praha získána v roce 2008 převodem z Agentury vojenských informací a služeb.

Aktuálně



Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

27. 03. 2024
Jaké změny s sebou přináší války? Na tuto otázku hledali odpověď středoškoláci…
Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

25. 03. 2024
Největší útěk z německých zajateckých táborů se uskutečnil před osmdesáti lety. V…
Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

22. 03. 2024
Když na přelomu let 1942/1943 rozhodovaly naše vojenské autority v Londýně o dalším…
Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

20. 03. 2024
Most Barikádníků zpopularizovala povídka Jana Drdy Němá barikáda. Přestože v ní spisovatel…
Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

17. 03. 2024
V pátek 15. března 2024 se na hřbitově v Landicanu za účasti představitelů…