Henri Mignet HM-14 Nebeská blecha

Henri Mignet HM-14 Nebeská blecha

Ve třicátých letech minulého století navrhl po dlouhém vývoji francouzský elektroinženýr Henri Mignet zajímavé malé letadélko s tandémovým křídlem, které nazval Pou du Ciel. Stroj byl určen pro rekreační létání a podle záměru konstruktéra si jej prý mohl postavit každý, kdo uměl zatloukat hřebíky. Díky tomu, že vývoj letadla a jeho stavbu detailně popsal v knize „Pourquoi et Comment J´a construit le Pou-du-Ciel“, která vyšla v obrovských nákladech a byla často překládána, získaly HM-14 ve světě velkou popularitu a byly houfně stavěny hlavně v amatérských podmínkách.

U nás kniha vyšla v českém překladu pod názvem „Letecký sport – Proč a jak jsem si postavil Nebeskou blechu“ v roce 1936 a mezi leteckou veřejností způsobila hotový poprask. Několik desítek nadšenců začalo podle ní budovat Nebeské blechy, ačkoliv se oficiální místa stavěla ke konstrukci dosti odmítavě. Důvodem byly některé nevhodné letové vlastnosti Blechy, jež vyplývaly z její zvláštní konstrukce. Tandémová křídla totiž postrádala klasická kormidla. Podélný sklon letu se řídil změnou úhlu náběhu přední plochy a příčný spolu se zatáčením ovládala mohutná směrovka. Letounek neměl vůbec nožní řízení a pilotoval se pouze ruční řídicí pákou. To spolu se značným kladným vzepětím nosných ploch mělo zabezpečit stroj před pádem do vývrtky. Po prvních zkušenostech v provozu s HM-14 bylo zjištěno, že je díky autostabilnímu profilu křídel opravdu stabilní v letu, ale bohužel vykazuje některé nevhodné vlastnosti při ostřejších manévrech. Důkazem toho byla řada smrtelných nehod na tomto aparátu.

Nicméně tyto zprávy neodradily mnohé stavitele, a tak jen v naší vlasti vznikla před 2. světovou válkou asi desítka HM-14. Pro podsbírku VHÚ Letecký materiál byl tento zajímavý amatérský letounek získán v roce 1969 od bratrů Chocholových. Vlastní stroj začal stavět pan Josef Chochola ve Všetatech ve válečném roce 1943, stavbu ale nikdy nedokončil, a proto zůstal u něj a jeho bratra rozestavěný až do roku 1969, kdy byl odkoupen pro Letecké muzeum VHÚ. Jeho renovace byla zahájena koncem března 1969 ve spolupráci s Aerem Vodochody, Avií a VZLÚ. Byly zhotoveny chybějící kovové díly a dřevěné komponenty.  Motor a vrtuli věnoval pan Richard Sýkora z Výškovic. Šlo o motocyklový motor BMW 745 ccm, který měl původně namontován ve své Nebeské bleše z roku 1936. Tento motor pocházel patrně z motocyklu BMW R 12 a byl upraven demontáží řadicí skříně a rekonstrukcí zapalování na letadlový. Renovace letounu byla ukončena 23. června 1969 a poté byl vystaven v tradičním bíločerveném zbarvení v expozici Leteckého muzea VHÚ.

Motor BMW 745 ccm o výkonu 18 k (13,24 kW)

Rozpětí 6,00 m

Délka 4,00 m

Hmotnost prázdného letounu 110 kg

Vzletová hmotnost 200 kg

 

Aktuálně



Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

27. 03. 2024
Jaké změny s sebou přináší války? Na tuto otázku hledali odpověď středoškoláci…
Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

25. 03. 2024
Největší útěk z německých zajateckých táborů se uskutečnil před osmdesáti lety. V…
Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

22. 03. 2024
Když na přelomu let 1942/1943 rozhodovaly naše vojenské autority v Londýně o dalším…
Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

20. 03. 2024
Most Barikádníků zpopularizovala povídka Jana Drdy Němá barikáda. Přestože v ní spisovatel…
Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

17. 03. 2024
V pátek 15. března 2024 se na hřbitově v Landicanu za účasti představitelů…