Mezi celkem nenápadné, ale velice důležité provozní prostředky pro obsluhu každého letounu patřily vždy i různé typy zvedáků pro umožnění jejich vyzvednutí při pravidelné údržbě, výměnách přistávacích kol nebo zkouškách funkce podvozku. Původně se většinou jednalo o šroubová mechanická zařízení, která však později nahradila téměř výlučně hydraulická zvedací technika.
K takovým speciálním zvedákům patřil i výrobek dodávaný podnikem Aero Vodochody k obsluze cvičného proudového a lehkého bojového letounu Aero L-39 Albatros. Jeho dvouchodé broušené pístnice byly uloženy ve vlastním válcovém tělese, které bylo zároveň i nádrží na hydraulickou kapalinu a pomocí dvojčinného ručního čerpadla s přepouštěcím ventilem byly vysouvány vzhůru proti zvedacím bodům letadla. Konec vnitřní pístnice byl opatřen speciální miskou, jež přesně dosedala na zvedací výstupek Albatrosa, ukrytý v trupu těsně za odtokovou hranou křídla. Pomocí dvou svěrných objímek se šrouby pak bylo možné pístnice zajistit ve vysunuté poloze, a to i při ztrátě tlaku v hydraulickém systému. Celé těleso zvedáku stabilizovaly tři jednoduché opěrné nohy, opatřené stavitelnými talířovitými opěrkami, určenými pro jeho uvedení do vodorovné polohy. Dvě z nich také nesly kovová kolečka, usnadňující manipulaci se zvedákem na pracovišti.
Celý zvedák byl nastříkán světle šedou barvou, opatřen reflexními černo-žlutými bezpečnostními pruhy a identifikací útvaru, u kterého byl využíván. V našem případě šlo o 212. letku z 21. základny taktického letectva v Čáslavi. Na pevně přinýtovaném štítku pak bylo uvedeno, že byl určen pro letoun L-39, vyroben v červenci roku 2002, jeho maximální nosnost byla 2 000 kg a vlastní hmotnost 62 kg.
Tento zajímavý a užitečný exponát byl po svém vyřazení ze služby, přemístěn do záložního skladu a odtud v roce 2021 převeden do sbírky VHÚ.