Kapesní bitevní loď Deutschland

Snímek pořízený 19. května 1931 v Kielu zachycuje německou tzv. kapesní bitevní loď Deutschland při jejím slavnostním křtu a spuštění na vodu.

 

Toto plavidlo bylo odpovědí na ustanovení Versailleské smlouvy, jež Německu zapovídala stavět válečná plavidla s výtlakem nad 10 000 tun – moderní bitevní lodě měly výtlak několikrát větší. Německé námořnictvo se rozhodlo pro stavbu lodí, jež byly vyzbrojeny šesticí děl ráže 280 mm ve dvou věžích na přídi a na zádi a mohly plout rychlostí přes 28 uzlů. Byly tak mnohem menší než bitevní lodě a bitevní křižníky, avšak lépe vyzbrojené než těžké křižníky (ty nesly děla ráže 203 mm) a větší a rychlejší než lodě určené specificky na ochranu pobřeží.

Němci je označili zprvu jako pancéřové lodě (Panzerschiffe), poté jako těžké křižníky; vžilo se však i označení „kapesní bitevní loď“. Snahy německé levice zabránit stavbě těchto plavidel byly neúspěšné, a tak byla roku 1929 zahájena stavba první lodi, jež dostala jméno Deutschland; do služby byla zařazena v dubnu 1933. V letech 1934, resp. 1936 německé loďstvo zařadilo do služby i sesterská plavidla Admiral Scheer a Admiral Graf Spee.

Poté, co byl 17. prosince 1939 Admiral Graf Spee před Montevideem potopen vlastní posádkou, byla loď Deutschland z obav před ztrátou prestiže v případě jejího potopení přejmenována na Lützow. Účastnila se invaze do Norska i operací proti konvojům do SSSR, 4. května 1945 byla potopena na Baltu vlastní posádkou a po vyzdvižení posloužila Sovětům jako cvičný cíl.

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha