Letecký motor Walter Mikron III

Po 2. světové válce byl v jinonickém Motorletu vyráběn zdařilý invertní čtyřválec Walter Mikron III o výkonu 65 k. Jednalo se o pokračování předválečného lehkého motoru Walter Mikron II, který byl zamontován v několika sportovních letadlech. Mikrony III již byly ale řešeny moderněji s ohledem na bouřlivý vývoj v motorářském průmyslu. Jejich výroba započala v roce 1946 a uplatnily se především v modernizovaných poválečných letounech Praga E-114 M „Air Baby“. Poté byl tento elegantní, lehký a úsporný motor dlouho nevyužit. Až v roce 1978 jej použili v Aerotechniku Kunovice pro pohon motorizovaného kluzáku L-13 SW „Vivat“, který využíval některých dílů z výroby velice rozšířeného celokovového větroně L-13 „Blaník“. V těchto motorizovaných kluzácích létají tyto zdařilé pohonné jednotky do současnosti.

V expozici Leteckého muzea VHÚ lze dodnes spatřit původní letoun Praga E-114 M „Air Baby“, osazený motorem Walter Mikron III.


Technická data

čtyřválcový vzduchem chlazený řadový invertní motor o maximálním výkonu 65 k při 2 600 ot/min
zdvihový objem: 2,44 l
šířka: 350 mm
délka: 850 mm
hmotnost: 60 kg

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha