Letecký navigační přístroj Kubát

Amatérsky vyrobený navigační přístroj pana Josefa Kubáta z Bratroňova u Lipnice nad Sázavou. Josef Kubát nastoupil 1. března 1939 základní vojenskou službu na letišti v Hradci Králové, ale záhy byl demobilizován a pomáhal v rodné vesnici v zemědělství. Během války stavěl zádový závěsný kluzák, ale před jeho dohotovením byl upozorněn, že se po něm ptají informátoři gestapa, a proto stavbu nedokončil a kluzák ukryl v sýpce. Po válce v roce 1948 nastoupil jako startér na letišti Praha Ruzyně, to měl již za sebou zkoušky sportovního pilota. Na Ruzyni absolvoval školení pro posádky ČSA v navigaci a radionavigaci. Na základě nabytých zkušeností se začal zabývat myšlenkou na letecký navigační přístroj, který by kombinoval magnetický kompas se dvěma radiokompasy. Podle jeho slov by se takový přístroj dal používat pro let bez vidu i na letiště, která nejsou vybavená speciální přibližovací aparaturou, využívajíce normální rádiové vysílače. Pokusil se zařízení patentovat, ale neuspěl. Poté sám doma sestrojil funkční demonstrátor, který kombinoval ukazatel dálkového kompasu a dva přijímací selsiny spojené s bloky dvou radiokompasů. Všechny osy ukazatelů byly uloženy ve středovém ložisku souose, takže se daly odečítat hodnoty kursů na jednom ciferníku. Ciferník byl z milimetrového papíru a kromě směrové růžice obsahoval také stupnici dálkoměru a růžici snosu větru. Přístroj ale zřejmě v letadle nikdy namontovaný nebyl. Po neshodách se zaměstnavatelem se J. Kubát vrátil zpátky do Lipnice a ve vývoji zařízení již nepokračoval.

V osmdesátých letech minulého století jej pak spolu se svým nedostavěným zádovým kluzákem věnoval do sbírek Leteckého muzea VHÚ.

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha