Letoun Aero Ab-11.17, výr. č. 17
V hale č. 18 Leteckého muzea VHÚ je mimo jiné vystavena replika letounu Aero Ab-11, což byla motorová modifikace letounu Aero A-11, který byl pokračováním úspěšného zvědného Aera A-12. Od A-11 se lišil motorem Breitfeld-Daněk Perun II, čelním chladičem opatřeným žaluziemi pro regulaci chladícího vzduchu a rozšířením baldachýnu horního křídla tak, aby zde mohla být instalována další palivová nádrž. V letech 1925–1931 jich bylo v továrně Aero postaveno 84 kusů. S jedním Ab-11 z první série uskutečnil škpt. Vilém Stanovský s mechanikem Františkem Šimkem v roce 1926 propagační let Evropou, Severní Afrikou a Malou Asií. Nad 23 státy urazili vzdálenost 15 070 km a strávili ve vzduchu 91 hodin a 52 minut. Vystavené Aero Ab-11, L-BUCD je rekonstrukcí letounu s původním motorem Perun II a provedly jí Letecké opravny Trenčín v roce 1981. Zároveň byl použit původní chladič, vrtule a některé přístroje. Letoun je v podobě stroje, na kterém škpt. Vilém Stanovský podnikl zmíněný propagační let.
Technické údaje
Motor: Breitfeld & Daněk Perun II o výkonu 240 k (176 kW)
Rozpětí: 12,80 m
Délka: 8,20 m
Hmotnost prázdného letounu: 1 080 kg
Vzletová hmotnost: 1 588 kg
Maximální rychlost: 216 km/h
Dostup: 7 000 m
Dolet: 750 km