Mil Mi-8 P (Mi-9)

Mil Mi-8 P (Mi-9)

Mezi velice zajímavé a unikátní exponáty Leteckého muzea VHÚ patří od nedávné doby také speciální dopravní vrtulník Mil Mi-8 P, uzpůsobený pro přepravu až osmnácti pasažérů a posádky. Od jiných strojů této verze se ale zásadně liší řadou detailů, z nichž asi nejmarkantnější byla kruhová okna kabiny cestujících a pouze jeden boční nouzový východ.

Tento vrtulník byl totiž původně v roce 1983 vyroben v mateřském burjatském závodě v Ulan-Ude jako Mil Mi-9, což bylo označení pro speciální létající velitelské stanoviště, zajišťující pomocí rozsáhlé radiotechnické výbavy spojení a velení mezi pozemními vojsky a letectvem. Takto vybavený stroj pak byl dodán jako jediný do tehdejšího Československa a zařazen na počátku roku 1984 k VÚ 5579 Bechyně.

Pro své speciální určení nebyl zřejmě příliš využíván, protože ještě k 10. červenci 1997 měl nalétáno pouhých 409 hodin. Mezitím létal u útvarů v Plzni, Prostějově a Přerově. Po provedení II. generální opravy v Leteckých opravnách Kbely byl červenci 2003 přidělen trvale VÚ 8407 Praha. Následně z něj bylo k počátku roku 2004 demontováno speciální vybavení pro Mi-9 a při další generální opravě, tentokrát již v LOM PRAHA, ukončené v říjnu 2010, byl zástavbou speciálního vybavení pro dopravní vrtulníky upraven na verzi Mi-8 P, tehdy dostal také nové „dopravní“ zbarvení.

Ve své nové roli poměrně často létal v rámci 24. základny Dopravního letectva v Praze-Kbelích až do října roku 2017. Tehdy byl jeho provoz ukončen s celkovým náletem 4 344 hodin a 13 min. Poté byl tento zajímavý vrtulník nabídnut do sbírky VHÚ a v listopadu 2021 do ní oficiálně převeden, aby se vzápětí stal exponátem venkovní expozice Leteckého muzea VHÚ.

 

Motory 2 x Izotov TV 2-117A o výkonu 1 103 kW (1 499 k)

Průměr nosného rotoru  21, 29 m

Celková délka  25,35 m

Hmotnost prázdného vrtulníku  7 282 kg

Max. rychlost  250 km/h

Dolet  650 km

 

Aktuálně



Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

09. 07. 2025
Nasazení letectva za druhé světové války přitahuje pochopitelnou pozornost. Letectvo v tomto konfliktu…
Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…