Nákladní terénní automobil AVIA S 430

Nákladní terénní automobil AVIA S 430

Snaha zavést náhradu za vojenský terénní nákladní automobil Praga V3S vedla ke konstrukci nového automobilu v závodě Avia Praha. Od roku 1965 probíhal vývoj automobilu AVIA S 430 jako čistě vojenského vozidla. Mělo to tu výhodu, že konstruktéři nemuseli dělat kompromisy mezi univerzálním použitím pro armádu a civilní sektor. Do roku 1971 bylo postupně postaveno šest prototypů nejen valníkového provedení, ale i se skříňovou karoserií, kterou vyrobila Karosa Vysoké Mýto. Základ vozidla tvořil žebřinový rám s nýtovanými příčkami a přivařenými výztuhami. Byly použity polonápravy s nezávisle zavěšenými koly na příčných výkyvných ramenech. Odpružení polonáprav zabezpečovaly torzní tyče s hydraulickými tlumiči. Do kol byla umístěna planetová redukce. Všechna kola dostala taktické pneumatiky s centrálním dohušťováním. Jako pohonnou jednotku použili konstruktéři zážehový vodou chlazený šestiválcový motor B 615.
Při zkouškách a měření prototypů bylo shledáno nedodržení některých zadávacích takticko technických podmínek (TTP). Jednalo se např. o pohotovostní hmotnost 6 755 kg (TTP 5 800 kg), délku 7 245 mm (TTP 7 000 mm), šířku 2 500 mm ( TTP 2 400 mm), použití polonáprav místo pevných náprav, nevhodné rozložení hmotností na nápravy a vysoká spotřeba benzinového motoru, jehož použití byl krok zpět. Nejpodstatnějším důvodem nezavedení vozu do výroby byl nedostatek výrobních kapacit. V této době došlo k nákupu licence na výrobu automobilů Renault Saviem, jejichž produkce dostala, vzhledem k potřebám národního hospodářství, přednost.

Prototyp automobilu byl do sbírky VHÚ převeden v roce 1976 z VZS-080 Praha a v roce 2011 prošel kompletní renovací. Poprvé se veřejnosti představí 19. května 2012 při příležitosti akce „60 let s Pragou V3S“ ve VTM Lešany.


Technická data

Motor: řadový, vodou chlazený, čtyřdobý zážehový šestiválec B 615
Objem válců: 5 750 cm3
Výkon: 117 kW (159 k) při 3 500 ot/min
Převodovka: 5 + 1, s dvou stupňovou přídavnou převodovkou
Max. rychlost: 85 km/h
Rozměry: 7 245 x 2 500 x 3 170 mm

Aktuálně



Vojenský historický ústav Praha pořádá řadu workshopů:  Pátrání po vojácích první světové války – v teorii i praxi

Vojenský historický ústav Praha pořádá řadu workshopů: Pátrání po vojácích první světové války – v teorii i praxi

01. 04. 2023
Pět tematických workshopů pro veřejnost, která pořádá Vojenský historický ústav, představí zájemcům…
GRANIT-86, cvičení vojsk protivzdušné obrany a letectva armád států Varšavské smlouvy

GRANIT-86, cvičení vojsk protivzdušné obrany a letectva armád států Varšavské smlouvy

30. 03. 2023
Jedním z hlavních úkolů Spojených ozbrojených sil členských států Varšavské smlouvy ve výcvikovém…
Zemřel armádní generál Emil Boček, poslední československý stíhací pilot z 2. světové války

Zemřel armádní generál Emil Boček, poslední československý stíhací pilot z 2. světové války

25. 03. 2023
V sobotu 25. března 2023 odpoledne přišla smutná zpráva – armádní generál ve…
Antoine-Henri Jomini – prvý veľký vykladač Napoleona

Antoine-Henri Jomini – prvý veľký vykladač Napoleona

24. 03. 2023
Antoine-Henri Jomini patrí medzi dnes skoro zabudnutých vojenských teoretikov. Hoc bol stíhaný…
Představení Historie a vojenství číslo 1/2023 v novém přednáškovém sále VHÚ Praha

Představení Historie a vojenství číslo 1/2023 v novém přednáškovém sále VHÚ Praha

23. 03. 2023
V úterý 21. března 2023 proběhla ve Vojenském historickém ústavu Praha první akce…