Nákladní terénní automobil AVIA S 430

Nákladní terénní automobil AVIA S 430

Snaha zavést náhradu za vojenský terénní nákladní automobil Praga V3S vedla ke konstrukci nového automobilu v závodě Avia Praha. Od roku 1965 probíhal vývoj automobilu AVIA S 430 jako čistě vojenského vozidla. Mělo to tu výhodu, že konstruktéři nemuseli dělat kompromisy mezi univerzálním použitím pro armádu a civilní sektor. Do roku 1971 bylo postupně postaveno šest prototypů nejen valníkového provedení, ale i se skříňovou karoserií, kterou vyrobila Karosa Vysoké Mýto. Základ vozidla tvořil žebřinový rám s nýtovanými příčkami a přivařenými výztuhami. Byly použity polonápravy s nezávisle zavěšenými koly na příčných výkyvných ramenech. Odpružení polonáprav zabezpečovaly torzní tyče s hydraulickými tlumiči. Do kol byla umístěna planetová redukce. Všechna kola dostala taktické pneumatiky s centrálním dohušťováním. Jako pohonnou jednotku použili konstruktéři zážehový vodou chlazený šestiválcový motor B 615.
Při zkouškách a měření prototypů bylo shledáno nedodržení některých zadávacích takticko technických podmínek (TTP). Jednalo se např. o pohotovostní hmotnost 6 755 kg (TTP 5 800 kg), délku 7 245 mm (TTP 7 000 mm), šířku 2 500 mm ( TTP 2 400 mm), použití polonáprav místo pevných náprav, nevhodné rozložení hmotností na nápravy a vysoká spotřeba benzinového motoru, jehož použití byl krok zpět. Nejpodstatnějším důvodem nezavedení vozu do výroby byl nedostatek výrobních kapacit. V této době došlo k nákupu licence na výrobu automobilů Renault Saviem, jejichž produkce dostala, vzhledem k potřebám národního hospodářství, přednost.

Prototyp automobilu byl do sbírky VHÚ převeden v roce 1976 z VZS-080 Praha a v roce 2011 prošel kompletní renovací. Poprvé se veřejnosti představí 19. května 2012 při příležitosti akce „60 let s Pragou V3S“ ve VTM Lešany.


Technická data

Motor: řadový, vodou chlazený, čtyřdobý zážehový šestiválec B 615
Objem válců: 5 750 cm3
Výkon: 117 kW (159 k) při 3 500 ot/min
Převodovka: 5 + 1, s dvou stupňovou přídavnou převodovkou
Max. rychlost: 85 km/h
Rozměry: 7 245 x 2 500 x 3 170 mm

Aktuálně



Bitva na Kolubaře změnila v listopadu 1914 poměr sil na frontě

Bitva na Kolubaře změnila v listopadu 1914 poměr sil na frontě

24. 11. 2021
Od září 1914 byla druhá rakousko-uherská ofenziva do Srbska v plném proudu. Zprvu…
ATENTÁT 80: Zocel se! Výcvik československých parašutistů ve Velké Británii.

ATENTÁT 80: Zocel se! Výcvik československých parašutistů ve Velké Británii.

21. 11. 2021
V roce 1942 vyšla příručka boje zblízka s názvem Get tough! britského důstojníka…
Dlouhá cesta, složité začleňování do společnosti. Návrat ruských legií do vlasti.

Dlouhá cesta, složité začleňování do společnosti. Návrat ruských legií do vlasti.

18. 11. 2021
Na konci listopadu 2021 si připomínáme již 101 let od okamžiku, kdy…
Slavíme 17. listopad, datum připomíná dvě zásadní dějinné události

Slavíme 17. listopad, datum připomíná dvě zásadní dějinné události

17. 11. 2021
Na 17. listopad připadá státní svátek České republiky, slavíme Den boje za…
Z československé zahraniční armády do sovětských Gulagů

Z československé zahraniční armády do sovětských Gulagů

15. 11. 2021
To, že jádro československých jednotek na východní frontě za 2. světové války…