Přepravník Strassenroller R 40

Přepravník Strassenroller R 40

V období mezi světovými válkami se myšlenkou přepravy železničních vozidel po silnicích zaobíral Ing. Johan Culemeyer, tehdejší ředitel technické správy Německých říšských drah (Deutsche Reichsbahn). Podle jeho návrhu začaly německé firmy Wagenfabrik Kassbohrer a Gothaer Waggonfabrik ve 30. letech 20. století produkovat těžkotonážní přepravníky pro dráhy. Přepravníky systému Culemeyer byly patentově registrovány v Německu a USA. Vyráběly se dva hlavní typy, menší o nosnosti 40 tun a větší o nosnosti 80 tun.
V průběhu 2. světové války se uživateli těžkotonážních přepravníků stávají také složky německé branné moci, které je využívaly i k přepravě těžké bojové techniky. K tahu sloužily vedle civilních vozidel Kaelble typů ZK 3 a K 631 ZR/53 také těžké kolopásové tahače SdKfz 8. Například do baterie hmoždířů Karl Gerät 040 bylo pro převoz 2 ks rozebraných samohybných zbraní zařazeno osm 12 t polopásových tahačů SdKfz 8 se dvěma 80 tunovými podvalníky (pro převoz 2 ks podvozků hmoždířů) a se šesti 40 tunovými podvalníky (pro převoz 2 ks hlavní, 2 ks lafet s kolébkou hlavně, 2 ks nabíjecích a brzdovratných zařízení).
Podvalník o nosnosti 40 tun byl tvořen dvojicí samostatných osmikolových podvozků. Všechna kola podvozku byla řiditelná pro usnadnění průjezdu soupravy podvozků s naloženým nákladem po silnicích a městských ulicích. Jednotlivé podvozky bylo možné libovolně řadit za sebe či je použít ve skupinách spojených nosnou konstrukcí.
Po 2. světové válce bylo několik přepravníků R 40 zařazeno i do výzbroje československé armády. Především se ale používaly pro přepravu nadměrných nákladů u Československé automobilové dopravy, n.p., v roce 1950 přejmenované na Čs. státní automobilovou dopravu, n.p. (ČSAD).

V depozitáři Vojenského technického muzea v Lešanech se nachází jeden kus přepravníku R 40, který bude po renovaci vystaven v expozici železniční techniky.


Technické údaje

Rozměry:
- délka: 3 000 mm
- šířka: 2 000 mm
- celková šířka přes kola: 2 821 mm
- světlost: 150 mm
Hmotnost: 10 000 kg
Nosnost: 40 000 kg

Aktuálně



Historik VHÚ Praha Tomáš Jakl získal cenu Rudolfa Medka

Historik VHÚ Praha Tomáš Jakl získal cenu Rudolfa Medka

02. 10. 2025
Letošní cenu Rudolfa Medka obdržel historik Tomáš Jakl za výsledky své badatelské…
PRODLOUŽENÍ VÝSTAVY "Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918"- do konce října (Armádní muzeum Žižkov)

PRODLOUŽENÍ VÝSTAVY "Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918"- do konce října (Armádní muzeum Žižkov)

01. 10. 2025
Do konce října je prodloužena výstava připravená VHÚ Praha ve spolupráci s…
Zástupci VHÚ Praha vystoupili na 23. mezinárodní konferenci Světové asociace orální historie (IOHA) na Jagellonské univerzitě v polském Krakově - „Re-Thinking Oral History“

Zástupci VHÚ Praha vystoupili na 23. mezinárodní konferenci Světové asociace orální historie (IOHA) na Jagellonské univerzitě v polském Krakově - „Re-Thinking Oral History“

30. 09. 2025
Na druhé nejstarší středoevropské univerzitě v polském Krakově se ve dnech 16. –…
Přijďte 1. 10. do VHÚ Praha na seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

Přijďte 1. 10. do VHÚ Praha na seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

29. 09. 2025
Válka, která vypukla v létě 1914 a měla „skončit do švestek“, nejenže „do…
Vyšlo třetí letošní číslo časopisu Historie a vojenství s první částí studie o výstavbě vojska protivzdušné obrany do roku 1992

Vyšlo třetí letošní číslo časopisu Historie a vojenství s první částí studie o výstavbě vojska protivzdušné obrany do roku 1992

29. 09. 2025
Ve třetím letošním čísle Historie a vojenstvíse v hlavní studii dočtete o počátcích…