Proudové bombardéry Il-28 ve službách československého letectva

Proudové bombardéry Il-28 ve službách československého letectva

Snímky zachychují sovětské taktické proudové bombardéry Il-28 ve službách československého letectva (zde byly označovány jako B-228). Na prvním snímku je pohled na předek tohoto stroje a na gondolu s motorem. Druhá fotografie zachycuje dvojici letounů Il-28 při startu. Na třetím snímku je zachycena dvojice Il-28 na letišti v noci při pohledu zezadu – za ocasem je patrné postavení střelce-radisty.

 

Rozvoj proudových motorů na konci druhé světové války znamenal přelom v letecké technice. SSSR získal dodávku britských proudových motorů Rolls-Royce Nene a začal vyrábět jejich kopie. Sovětské letectvo jich plně využilo a mimo jiné zadalo Iljušinově konstrukční kanceláři za úkol vyvinout proudový taktický bombardér. Stroj dostal označení Il-28 (v kódu NATO „Beagle“); jeho vývoj byl zahájen roku 1947 a prototyp vzlétl 8. července 1948. Bombardéry Il-28 byly veřejnosti poprvé předvedeny 9. května 1950 na přehlídce v Moskvě.

Dvoumotorový proudový bombardér Il-28 ve své základní verzi byl dlouhý 17,65 m, vysoký 6,70 m a měl rozpětí křídel 21,45 m; hmotnost prázdného stroje činila 12 890 kg. První stroje nesly v gondolách pod křídly proudové motory RD-45 – jednalo se o kopii britských Rolls-Royce Nene, vyráběnou bez licence; pozdější letouny byly vybaveny motorem Klimov VK-1, jenž na tento typ navazoval. Pokud stroj nesl velkou zátěž, mohl při startu použít přídavné raketové motory. Maximální rychlost se mohla vyšplhat až na 902 km/h ve výšce 4500 m n. m., dostup Il-28 činil 12 300 m a dolet 2180 km. Posádku tvořili tři muži. Pilot a letovod měli svá stanoviště vepředu a seděli v katapultážních sedačkách. Střelec-radista se nacházel v samostatném prostoru na zádi, za ocasem. Z toho důvodu se katapultovat nemohl a v případě potřeby musel vyskočit otvorem v podlaze, což bylo v reálu dosti obtížné. Obrannou výzbroj představovala dvojice kanónů NR-23 ráže 23 mm v přídi a druhá dvojice v otočné věži za ocasem. Il-28 mohl nést bomby o celkové váze až 3000 kg nebo dokonce i atomovou bombu; námořní verze nesla jedno větší nebo dvě menší torpéda. Proudový bombardér Il-28 byl vyráběn v celé řadě modifikací, především Il-28U pro výcvikové účely, průzkumné Il-28R, námořní verzi Il-28T nesoucí torpéda, nebo protiponorkové verzi Il-28PL. Celkem bylo v SSSR do roku 1956 vyrobeno přes 6300 strojů všech verzí.

Letoun Il-28 se uplatnil i v letectvech řady dalších zemí, především sovětských satelitů. Československé letectvo jej využívalo pod označením B-228 (takto byl označován Il-28) a CB-228 (Il-28U). Roku 1965 bylo bombardovací letectvo zrušeno a bombardovací Il-28 byly dílem vyřazeny, dílem upraveny na jiné účely. Il-28 byl dodán do celé řady arabských zemí, do Nigérie, Afghánistánu, Vietnamu a KLDR, nebo na Kubu. Největším uživatelem Il-28 mimo SSSR však byla Čínská lidová republika. Několik set strojů stroje dostala ze SSSR v padesátých letech, po sovětsko-čínské roztržce na přelomu 50. a 60. let dodávky nových letounů samozřejmě ustaly. To však Číňany neodradilo – začali je vyrábět sami, bez licence. Čínská kopie Il-28 se vyráběla v mandžuském Charbinu a je známa jako Harbin H-5; údaje o počtu vyrobených strojů se pohybují mezi 500–2000. Ve většině letectev byly bombardéry Il-28 dávno vyřazeny, dodnes však ve své původní funkci slouží v Severní Koreji.

Aktuálně



VHÚ Praha bude hostit Army film festival. Promítat se budou unikátní filmy, historické skvosty i žhavé novinky

VHÚ Praha bude hostit Army film festival. Promítat se budou unikátní filmy, historické skvosty i žhavé novinky

07. 09. 2025
První ročník Army film festivalu odstartuje 22. září v prostorách Vojenského historického ústavu…
V Leteckém muzeu Kbely jsme natáčeli další reklamu na muzea VHÚ Praha. První je již na Youtube

V Leteckém muzeu Kbely jsme natáčeli další reklamu na muzea VHÚ Praha. První je již na Youtube

05. 09. 2025
Poslední prázdninové pondělí ožilo Letecké muzeum Kbely natáčením promo videa. Štáb TV…
Dozvuky stavby berlínské zdi

Dozvuky stavby berlínské zdi

04. 09. 2025
Stala se asi hlavním symbolem studené války. V letech 1961 až 1989 rozdělovala…
VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

03. 09. 2025
Centrum leteckého výcviku Pardubice bude do roku 2031 provozovat další z létajících…
Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

02. 09. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Vojenské…