Schneider Gb IIb Grunau Baby

Schneider Gb IIb Grunau Baby

Německý jednomístný kluzák zkonstruovaný a stavěný u firmy Flugzeugbau Edmund Schneider v Grunau. Prototyp Gb I vzlétl v roce 1932 a již o rok později byla zkonstruována verze Gb II se zvětšeným rozpětím. Vylepšený typ Gb IIb byl navíc vybaven brzdicími klapkami.

Větroně Gb II byly stavěny ve velkých sériích nejen v Německu, ale i v jiných zemích, a staly se tak standardním typem školního kluzáku. Bylo na nich dosaženo mnoha světových plachtařských rekordů, ale také za války sloužily k masovému výcviku nových německých letců, a tvořily tedy významný článek v systému leteckého školení.

Grunau Baby měly velký význam i pro naše plachtaře. Již za první republiky se v ČR stavěly amatérsky a v odbočkách MLL. S nimi se pak naši letci zúčastnili různých plachtařských závodů až do 2. světové války. Za okupace se Grunau Baby stavěly i u nás např. v Kralupech nad Vltavou nebo ve Vrchlabí. Údajně bylo na našem území vyrobeno několik tisíc kusů, které byly všechny dodány Němcům pro výcvik vojenských pilotů. Po osvobození působily „Bejbiny“ ve všech našich aeroklubech a napomohly k velkému rozvoji našeho poválečného plachtění.

Ve sbírce VHÚ se nalézá i jedna původní Grunau Baby GB IIb. Ta byla vyrobena za války patrně u firmy E. Schneider v Grunau. Po válce v roce 1947 dostala čs. imatrikulaci OK-8055 a jako majitel byl zapsán Aeroklub Klatovy. V květnu 1951 prodělala opravu v Leteckých dílnách Kralupy nad Vltavou a krátce poté byla přidělena Aeroklubu Velké Meziříčí s domovským přístavem v Křižanově. Z čs. leteckého rejstříku byl kluzák vyškrtnut na počátku roku 1954, ale nebyl zničen, jak bylo tehdy zvykem.

Naopak se dostal do držení Aeroklubu Jihlava, jehož členové jej nabídli v roce 1972 do sbírek Vojenského muzea VHÚ. Do Prahy byl kluzák převezen na speciálním transportním vozíku Horák & Hlava v srpnu 1972 a předán tehdejší Expozici letectva a PVO při VM. Krátce na to započaly na kluzáku renovační práce, jež probíhaly převážně v karlínské Invalidovně. Renovace byla ukončena v dubnu 1973 a po prezentaci na jarním otevření expozice byl kluzák zavěšen do hangáru H-40, kde se nalézá dodnes.

 

Rozpětí 13,57 m

Délka 6,2 m

Výška 1,35 m

Prázdná hmotnost 165 kg

Max. vzletová hmotnost 250 kg

Max. nepřekročitelná rychlost 210 km/h

Klouzavost 1:17

Aktuálně



Dětský den v Lešanech v sobotu 23. září

Dětský den v Lešanech v sobotu 23. září

21. 09. 2023
V sobotu 23. září bude Vojenské technické muzeum v Lešanech u Týnce nad Sázavou…
Armádní muzeum na Žižkově navštívili současný i bývalý velitel Nebraské národní gardy

Armádní muzeum na Žižkově navštívili současný i bývalý velitel Nebraské národní gardy

19. 09. 2023
Bývalý i současný velitel Nebraské národní gardy v minulých dnech navštívili Armádní…
Když prší v poušti…

Když prší v poušti…

19. 09. 2023
Nedávná přírodní katastrofa s tisíci mrtvými v prostoru přístavního města Derna (arabsky Darná, درنة‎)…
Problémy výstavby důstojnického sboru v druhé polovině 50. let

Problémy výstavby důstojnického sboru v druhé polovině 50. let

15. 09. 2023
Jednání a usnesení IX. a X. sjezdu Komunistické strany Československa v letech 1949…
Výstava o atentátu na Heydricha v Kišiněvě

Výstava o atentátu na Heydricha v Kišiněvě

11. 09. 2023
Ve čtvrtek 7. září 2023 proběhla ve Vojenském muzeu v Kišiněvě (Muzeul armatei…