Sportovní letoun Avia BH-11.1001, výr. č. 1001
Letoun zkonstruovaný v Avii Ing. Pavlem Benešem a Ing. Miroslavem Hajnem představuje vyvrcholení konstrukční řady dolnoplošníků s označením BH. Souběžně s typem BH-9 byla v roce 1923 pro MNO postavena série letounů BH-11 se stejným motorem Walter NZ-60. Deset strojů bylo dodáno ve verzi Bk-11, určené ke kurýrním účelům a pět školních, označených Bš-11. Letoun výrobního čísla 1001 byl vyvinut z BH-11 pro závod Challenge Internationale de Tourism v roce 1929 zeštíhlením trupu, úpravou směrového kormidla a aerodynamickým zjemněním celé konstrukce. Dále byl použit dělený podvozek a zmizel pylon za kabinou pilotů. Postaveny byly pouze dva kusy, označované jako „Antilopa“. V červnu 1929 započaly tovární zkoušky, ale letoun svými výkony neuspokojil očekávání, a tak se závodu nezúčastnil. Místo něj byly nasazeny stroje AVIA BH-11 B „Antilopa“, opatřené výkonnějšími motory Walter Vega. Letoun BH-11.1001 pak zůstal v majetku Avie a ta jej posléze přenechala odbočce MLL Nymburk. Tam létal od roku 1933 do roku 1938 s imatrikulací OK-LIQ.
Nakonec skončil u známého letce Ludvíka Kratochvíla v Zábřehu na Moravě. Ten jej v roce 1967 daroval Národnímu technickému muzeu v Praze a odtud se dostal v roce 1968 do sbírek VHÚ. V letech 1986–1987 byl značně poškozený stroj renovován v Leteckých opravnách Trenčín a to tak, že byl schopen motorových zkoušek.
Technická data
motor: Walter NZ-60
výkon: 60 k (44 kW) při 1 400 ot/min
rozpětí: 10,3 m
délka: 7,2 m
hmotnost prázdného letounu: 350 kg
maximální rychlost: 155 km/h