Stíhací letoun MiG-15, výr. č. 231720

Dne 11. října 1968 byla v Praze-Kbely za přítomnosti ministra těžkého průmyslu a ministra dopravy slavnostně otevřená Letecká výstava k oslavě padesáti let vzniku čs. letectví. Výstava, která byla již od počátku koncipovaná jako stálá a mapovala vývoj našeho leteckého snažení, se v následující muzejní sezóně přeměnila v Expozici letectví Vojenského muzea. Jejím pokračovatelem je dnešní Letecké muzeum VHÚ Praha. Jako exponát s inventárním číslem 1 byl do knih zapsán stíhací letoun Mikojan Gurjevič MiG-15, trupového čísla 1720. Jednalo se o sovětský frontový stíhací letoun vyráběný u nás od počátku padesátých let na základě licenční smlouvy, pod označením S-102. MiG-15 byl klasický stíhací proudový letoun vyzbrojený dvěma kanóny ráže 23 mm a jedním ráže 37 mm a poháněný turboreaktivním motorem RD-45 F s radiálním kompresorem a jednostupňovou turbínou. Stroj trupového čísla 1720 byl vyroben v prosinci 1953. Od roku 1954 sloužil u vojenských útvarů na letištích Dobřany-Líně, Hradčany-Mimoň, Hradec Králové a Kuchyňa.

Do sbírek Vojenského muzea byl předán od VÚ 4562 Kuchyňa v březnu 1966. Tehdy ještě letoun přebírala Letecká skupina, vytvořená při Výzkumném a zkušebním středisku 031 Praha-Kbely. Pro statické účely letoun opravily Letecké opravny Kbely v červenci 1968 a od té doby je vystaven v expozici.


Technická data

Motor: RD-45 F o tahu 22,2 kN
Rozpětí: 10,08 m
Délka: 10,04 m
Prázdná hmotnost: 3 382 kg
Vzletová hmotnost: 4 806 kg
Max. rychlost: 1 070 km/h
Dostup: 15 200 m
Dolet: 1 600 km

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha