Suchoj Su-22 M-4

Suchoj Su-22 M-4

Vývoj nové řady letounů z OKB Suchoj podnítily již nevyhovující výkony stíhacího-bombardovacího letounu Su-7. Ty vedly počátkem 60. let minulého století k úvahám o jeho modernizaci. Upravený stroj pak měl měnitelnou geometrií křídla a jeho první vzlet se uskutečnil 2. srpna 1966. Zlepšily se vlastnosti letounu při startu a přistání, zvětšil se dolet a nosnost a nový Suchoj byl obratnější.

Postupným vývojem došla řada letounů Su-17/20/22 až k jednomístné verzi Su-22 M-4 s vylepšenou avionikou a možností nést podstatně rozšířené spektrum podvěsné výzbroje. Letouny se vyráběly až do roku 1990 a celková produkce činila více než 400 sériových strojů.

Do ČSSR se první Su-22 M-4 dostaly v březnu 1984. Během své služby byly zařazeny k 47. průzkumnému leteckému pluku, 6. stíhacímu bombardovacímu leteckému pluku, 20. stíhacímu bombardovacímu leteckému pluku a 32. základně taktického letectva. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2002.

Letoun trupového čísla 3402 byl vyroben roku 1987 v Komsomolskoamurském leteckém závodě J. A. Gagarina jako „izdělije S54K“ pod sériovým číslem 34102. První zálety na něm byly provedeny v dubnu téhož roku a červenci pak byl předán čs. straně. Stroj převzal do svého stavu VÚ 8010 Náměšť nad Oslavou. U 20. stíhacího bombardovacího leteckého pluku pak sloužil až do konce listopadu 1993, kdy byl odstaven z provozu a zakonzervován. Jeho celkový nálet tehdy činil 414 h při 550 startech.

V říjnu 1994 z něj byl demontován motor a v červnu 1996 byl přetažen po zemi do Brna a přidělen VÚ 8618 jako učební pomůcka. Na jaře roku 2003 byl nabídnut do sbírky VHÚ a v červnu převeden od VÚ 1865 Brno do jeho stavu. V té době byl již letoun bez motoru a palubních zbraní, ale jinak téměř kompletní.

Stroj však nebyl převezen do Leteckého muzea VHÚ, ale dlouhodobě zapůjčen Technickému muzeu Brno. V jeho areálu na Králových polích pak byl umístěn ve venkovní expozici spolu s ostatními leteckými exponáty TM.

 

Motor: AI-21F-3S o tahu 78 / 112,5 kN

Rozpětí 10,02 – 13,60 m

Délka 19,26 m

Hmotnost prázdného letounu 10 670 kg

Vzletová hmotnost 15 230 kg

Maximální rychlost (H=11 000 m) M 1,7

Dostup 12 000 m

Dolet 2 550 km

Aktuálně



Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část čtvrtá. Zážitkový sál, zákopy první světové války.

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část čtvrtá. Zážitkový sál, zákopy první světové války.

02. 10. 2022
Pro první světovou válku byl charakteristický zákopový způsob boje. V zákopech se žilo,…
Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část třetí. Období první světové války 1914-1918.

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část třetí. Období první světové války 1914-1918.

28. 09. 2022
Třetí částí nové expozice v Armádním muzeu Žižkov je věnována válečnému konfliktu, který…
Osmdesáté čtvrté výročí mnichovského diktátu: kritické dny republiky i národa

Osmdesáté čtvrté výročí mnichovského diktátu: kritické dny republiky i národa

26. 09. 2022
Před 84 lety, noci z 29. na 30. září 1938, byla podepsána…
Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část druhá. Od roku 1740 do vypuknutí první světové války. 

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část druhá. Od roku 1740 do vypuknutí první světové války. 

23. 09. 2022
Druhá část nové expozice v rekonstruovaném Armádním muzeu Žižkov je věnována období od…
Vyšlo nové číslo časopisu Historie a vojenství, letošní třetí

Vyšlo nové číslo časopisu Historie a vojenství, letošní třetí

20. 09. 2022
Letošnímu třetímu číslu časopisu Historie a vojenství, které vydává Vojenský historický ústav…