Suchoj Su-22 M-4

Suchoj Su-22 M-4

Vývoj nové řady letounů z OKB Suchoj podnítily již nevyhovující výkony stíhacího-bombardovacího letounu Su-7. Ty vedly počátkem 60. let minulého století k úvahám o jeho modernizaci. Upravený stroj pak měl měnitelnou geometrií křídla a jeho první vzlet se uskutečnil 2. srpna 1966. Zlepšily se vlastnosti letounu při startu a přistání, zvětšil se dolet a nosnost a nový Suchoj byl obratnější.

Postupným vývojem došla řada letounů Su-17/20/22 až k jednomístné verzi Su-22 M-4 s vylepšenou avionikou a možností nést podstatně rozšířené spektrum podvěsné výzbroje. Letouny se vyráběly až do roku 1990 a celková produkce činila více než 400 sériových strojů.

Do ČSSR se první Su-22 M-4 dostaly v březnu 1984. Během své služby byly zařazeny k 47. průzkumnému leteckému pluku, 6. stíhacímu bombardovacímu leteckému pluku, 20. stíhacímu bombardovacímu leteckému pluku a 32. základně taktického letectva. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2002.

Letoun trupového čísla 3402 byl vyroben roku 1987 v Komsomolskoamurském leteckém závodě J. A. Gagarina jako „izdělije S54K“ pod sériovým číslem 34102. První zálety na něm byly provedeny v dubnu téhož roku a červenci pak byl předán čs. straně. Stroj převzal do svého stavu VÚ 8010 Náměšť nad Oslavou. U 20. stíhacího bombardovacího leteckého pluku pak sloužil až do konce listopadu 1993, kdy byl odstaven z provozu a zakonzervován. Jeho celkový nálet tehdy činil 414 h při 550 startech.

V říjnu 1994 z něj byl demontován motor a v červnu 1996 byl přetažen po zemi do Brna a přidělen VÚ 8618 jako učební pomůcka. Na jaře roku 2003 byl nabídnut do sbírky VHÚ a v červnu převeden od VÚ 1865 Brno do jeho stavu. V té době byl již letoun bez motoru a palubních zbraní, ale jinak téměř kompletní.

Stroj však nebyl převezen do Leteckého muzea VHÚ, ale dlouhodobě zapůjčen Technickému muzeu Brno. V jeho areálu na Králových polích pak byl umístěn ve venkovní expozici spolu s ostatními leteckými exponáty TM.

 

Motor: AI-21F-3S o tahu 78 / 112,5 kN

Rozpětí 10,02 – 13,60 m

Délka 19,26 m

Hmotnost prázdného letounu 10 670 kg

Vzletová hmotnost 15 230 kg

Maximální rychlost (H=11 000 m) M 1,7

Dostup 12 000 m

Dolet 2 550 km

Aktuálně



Zhroucení soluňské fronty

Zhroucení soluňské fronty

02. 10. 2023
V polovině září 1918 začala na soluňské frontě vítězná ofenziva dohodových států, jež…
1. října 1933 byl položen základ budoucího rozbití Československa

1. října 1933 byl položen základ budoucího rozbití Československa

01. 10. 2023
Před devadesáti lety, 1. října 1933, vznikla Sudetendeutsche Heimatsfront (Sudetoněmecká vlastenecká fronta,…
Evropská křižovatka 1938 (nebo 2023?)

Evropská křižovatka 1938 (nebo 2023?)

29. 09. 2023
Oddělení pohraniční finanční stráže Horní Adršpach – 30. září 1938 17.00 hod.:…
Všechny objekty VHÚ budou v Den české státnosti otevřeny

Všechny objekty VHÚ budou v Den české státnosti otevřeny

26. 09. 2023
Čtvrteční státní svátek sv. Václava můžete využít k návštěvě všech muzeí ve správě…
Cyklus komentovaných vycházek – Místa bojů Pražského povstání – zahájen u budovy rozhlasu

Cyklus komentovaných vycházek – Místa bojů Pražského povstání – zahájen u budovy rozhlasu

26. 09. 2023
Klíčovou roli pro Pražské povstání mělo rozhlasové vysílání. Z budovy rozhlasu na…