Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

V roce 1925, na základě požadavku armády Československé republiky, zahájily v továrně Tatra Kopřivnice vývoj třínápravového podvozku s využitím komponentů modelu Tatra 12. Vozidlo mělo obě zadní nápravy poháněné, což umožňovalo jeho snadný pohyb v terénu. O rok později vyrobila továrna tři kusy vozidel pod označením Tatra 26. Podvozek byl řešen podle v té době nové tatrovácké koncepce: vzduchem chlazený motor, páteřový rám s výkyvnými polonápravami a čelními diferenciály. Použitý vzduchem chlazený dvouválcový motor z vozu Tatra 12 měl výkon jen 8,8 kW.

Armáda jeden z těchto vozů zakoupila a od 4. prosince 1926 do 15. března 1927 podrobila náročným zkouškám. Jakmile začala firma Tatra vyrábět čtyřválcový vzduchem chlazený motor o výkonu 17,7 kW pro osobní automobil Tatra 30, bylo rozhodnuto o jeho zabudování do třínápravových podvozků zkoušených armádou. Touto kombinací vznikl mimořádný vůz s neuvěřitelnou průchodností v terénu. Automobil obdržel označení Tatra 26/30. Do čtyř kusů vozidel továrna zamontovala silnější motor T 52 a označila toto provedení jako Tatra 26/52.

Firma Tatra – Ringhoffer, akciová společnost, Kopřivnice vyrobila v letech 1926 až 1933 163 kusů vozů všech tří verzí, v provedení otevřený vůz, break, valník, sanitní, hasičský, velitelský a autobus. Pro armádu kromě těchto provedení byl na podvozku T 26/30 postaven prototyp obrněného automobilu OA vz. 30.

Zásahový hasičský vůz ze sbírky automobilů ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech

byl postaven na podvozku vozidla Tatra 26/30 z roku 1931. Ve vozidle nahradily v roce 1936 stávající motor typem T 52. Karoserii a hasičskou nástavbu vyrobila brněnská firma Hrčka a Neugebauer. Automobil se vyznačuje modernější kapotou používanou na osobních vozidlech Tatra od roku 1935.

V roce 1999 prošlo vozidlo celkovou renovací v dílnách Vojenského technického muzea v Lešanech.

 

Technická data Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

Výrobce: -podvozek: Tatra – Ringhoffer, akciová společnost, Kopřivnice

-nástavba: Hrčka a Neugebauer, Brno

rok výroby: -podvozek: 1931

-nástavba: 1936

číslo motoru: 81139

číslo podvozku: 19437

Motor: plochý čtyřdobý vzduchem chlazený zážehový čtyřválec OHV (boxer)

Výkon: 22 kW (30 k)

Obsah: 1910 cm

Hmotnost: -pohotovostní: 1 730 kg

-užitečná: 1 500 kg

max. rychlost: 65 km/h

spotřeba paliva: 18 l/ 100 km

 

Aktuálně



V Leteckém muzeu Kbely jsme natáčeli další reklamu na muzea VHÚ Praha. První je již na Youtube

V Leteckém muzeu Kbely jsme natáčeli další reklamu na muzea VHÚ Praha. První je již na Youtube

05. 09. 2025
Poslední prázdninové pondělí ožilo Letecké muzeum Kbely natáčením promo videa. Štáb TV…
Dozvuky stavby berlínské zdi

Dozvuky stavby berlínské zdi

04. 09. 2025
Stala se asi hlavním symbolem studené války. V letech 1961 až 1989 rozdělovala…
VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

03. 09. 2025
Centrum leteckého výcviku Pardubice bude do roku 2031 provozovat další z létajících…
Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

02. 09. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Vojenské…
Jubilejní 50. kongres Mezinárodní komise pro vojenskou historii se koná v senegalském Dakaru. Konají se tam také volby nového vedení ICMH

Jubilejní 50. kongres Mezinárodní komise pro vojenskou historii se koná v senegalském Dakaru. Konají se tam také volby nového vedení ICMH

02. 09. 2025
Ve dnech 1. až 5. září 2025 se v Dakaru v Senegalu…