Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

V roce 1925, na základě požadavku armády Československé republiky, zahájily v továrně Tatra Kopřivnice vývoj třínápravového podvozku s využitím komponentů modelu Tatra 12. Vozidlo mělo obě zadní nápravy poháněné, což umožňovalo jeho snadný pohyb v terénu. O rok později vyrobila továrna tři kusy vozidel pod označením Tatra 26. Podvozek byl řešen podle v té době nové tatrovácké koncepce: vzduchem chlazený motor, páteřový rám s výkyvnými polonápravami a čelními diferenciály. Použitý vzduchem chlazený dvouválcový motor z vozu Tatra 12 měl výkon jen 8,8 kW.

Armáda jeden z těchto vozů zakoupila a od 4. prosince 1926 do 15. března 1927 podrobila náročným zkouškám. Jakmile začala firma Tatra vyrábět čtyřválcový vzduchem chlazený motor o výkonu 17,7 kW pro osobní automobil Tatra 30, bylo rozhodnuto o jeho zabudování do třínápravových podvozků zkoušených armádou. Touto kombinací vznikl mimořádný vůz s neuvěřitelnou průchodností v terénu. Automobil obdržel označení Tatra 26/30. Do čtyř kusů vozidel továrna zamontovala silnější motor T 52 a označila toto provedení jako Tatra 26/52.

Firma Tatra – Ringhoffer, akciová společnost, Kopřivnice vyrobila v letech 1926 až 1933 163 kusů vozů všech tří verzí, v provedení otevřený vůz, break, valník, sanitní, hasičský, velitelský a autobus. Pro armádu kromě těchto provedení byl na podvozku T 26/30 postaven prototyp obrněného automobilu OA vz. 30.

Zásahový hasičský vůz ze sbírky automobilů ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech

byl postaven na podvozku vozidla Tatra 26/30 z roku 1931. Ve vozidle nahradily v roce 1936 stávající motor typem T 52. Karoserii a hasičskou nástavbu vyrobila brněnská firma Hrčka a Neugebauer. Automobil se vyznačuje modernější kapotou používanou na osobních vozidlech Tatra od roku 1935.

V roce 1999 prošlo vozidlo celkovou renovací v dílnách Vojenského technického muzea v Lešanech.

 

Technická data Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

Výrobce: -podvozek: Tatra – Ringhoffer, akciová společnost, Kopřivnice

-nástavba: Hrčka a Neugebauer, Brno

rok výroby: -podvozek: 1931

-nástavba: 1936

číslo motoru: 81139

číslo podvozku: 19437

Motor: plochý čtyřdobý vzduchem chlazený zážehový čtyřválec OHV (boxer)

Výkon: 22 kW (30 k)

Obsah: 1910 cm

Hmotnost: -pohotovostní: 1 730 kg

-užitečná: 1 500 kg

max. rychlost: 65 km/h

spotřeba paliva: 18 l/ 100 km

 

Aktuálně



Japonsko po roce 1945: krize a následný vzestup, opět díky válce

Japonsko po roce 1945: krize a následný vzestup, opět díky válce

24. 09. 2020
Média zpravidla od srpna do počátku září věnují pozornost svržení atomových bomb…
Na státní svátek v pondělí 28. září jsou muzea VHÚ ve Kbelích a Lešanech otevřena

Na státní svátek v pondělí 28. září jsou muzea VHÚ ve Kbelích a Lešanech otevřena

24. 09. 2020
V pondělí 28. září 2020, na státní svátek, jsou otevřena dvě muzea…
Dramatické dny v září 1938 a ústup z nejsevernějších kasáren

Dramatické dny v září 1938 a ústup z nejsevernějších kasáren

20. 09. 2020
Město Rumburk se sice do české vojenské historie zapsalo především 21. května…
Výstava v Praze 6 přibližuje osudy našich vojáků v zahraničí ve válečném roce 1940

Výstava v Praze 6 přibližuje osudy našich vojáků v zahraničí ve válečném roce 1940

17. 09. 2020
Druhá světová válka vypukla 1. září 1939 a rok 1940 byl tak…
Vzpomínka na Václava Šorela, spisovatele i leteckého propagátora

Vzpomínka na Václava Šorela, spisovatele i leteckého propagátora

15. 09. 2020
V sobotu 12. září 2020 zemřel ve věku 83 let Václav Šorel, spisovatel,…