Závodní letoun Aero A-18 C

Speciálně upravený, původně stíhací letoun, typu Aero A-18 pro II. ročník Rychlostního závodu o cenu prezidenta republiky, který se konal 7. září 1924. Úprava spočívala v montáži výkonnějšího motoru a v použití povrchového chladiče rozloženého na střední části horního a na téměř celém spodním křídle. To mělo největší podíl na zlepšení aerodynamiky letounu, protože chladič splynul s povrchem křídla a nevytvářel škodlivý čelní odpor. Po napínavém boji zvítězil v závodě šéfpilot továrny Aero Josef Novák s průměrnou rychlostí 263,427 km/h (v předchozím ročníku zvítězil Josef Novák, pilotující závodní speciál Aero A-18 B).

Rekonstrukce letounu, vystaveného v Leteckém muzeu VHÚ, vznikla v Leteckých opravnách Trenčín na základě tovární dokumentace a původních dílů, včetně motoru, vrtule a křídel. Celá sestava křídel s povrchovými chladiči se naštěstí dochovala ve sbírkách Národního technického muzea.


Technická data

Motor: překomprimovaný Walter W-IV o výkonu 220 kW (300 k)
Rozpětí: 5,70 m
Délka: 6,20 m
Hmotnost prázdného letounu: 650 kg
Vzletová hmotnost: 920 kg
Maximální rychlost: 275 km/h

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha