Padáky

Paraglidingová souprava Anex Cirus Farao 55

Paraglidingová souprava Anex Cirus Farao 55

  Jednou z oblíbených disciplín se stalo létání na klouzavém padáku, jež umožňovalo pilotovi opravdu těsné sepětí s okolní vzdušninou. Ve světě byly vyráběny různé konstrukce, včetně různých verzí jejich motorizace. Domácím produktem byla souprava Farao, již vyráběla firma Anex Cirus počátkem devadesátých let minulého století. Tvořil ji vrchlík typu křídlo s 55 komorami, ušitý z umělé tkaniny, připevněný […]

Postroj PZ-5S/KA pro závěsný kluzák s padákem PZK-62

Postroj PZ-5S/KA pro závěsný kluzák s padákem PZK-62

  Bouřlivý rozvoj létání na závěsných kluzácích na sklonku 20. století s sebou nesl kromě zdokonalování vlastních křídel také různé úpravy dalšího vybavení. Vznikly například soupravy, kde pilot ležel ve speciálním vaku s postrojem, závěsem a záchranným padákem v jednom celku. Představovaný exponát vyráběla v osmdesátých letech minulého století firma Aquacentrum Bubovice, podnik ÚV Svazarmu, která se […]

Výsadkový tandemový padák VTP-100

Výsadkový tandemový padák VTP-100

  Padáková souprava VTP-100, určená pro bojové i cvičné seskoky vojenských výsadkářů, byla původně firmou Anex Cirus vyvíjena s velice specifickým zadáním pro speciální jednotky pod názvem OVP-100. Protože se však počátkem devadesátých let minulého století ukázalo, že končí životnost kruhových padáků výsadkového vojska, bylo rozhodnuto tento projekt rozšířit a vytvořit z něj univerzální padák s hlavním i […]

Německý prsní záchranný padák RZ-24

Německý prsní záchranný padák RZ-24

  Pro posádky vícemístných letadel, u nichž byla vyžadována možnost jejich pohybu v trupu, byly konstruovány speciální prsní padáky. Ty letci nenosili během akce na sobě, ale v případě nouze si je připínali na speciální postroj, do kterého se oblékli již před startem. Příkladem byl německý hedvábný padák RZ-24 B II s kruhovým vrchlíkem o […]

Československý osobní výsadkový padák OVP-68

Československý osobní výsadkový padák OVP-68

  Výsadkový padák OVP-68 patřil k nejrozšířenějším typům v Československé armádě. Používalo jej jak výsadkové vojsko, tak průzkumné útvary. Jeho kruhový vrchlík o ploše 73 m2 ze silonové tkaniny byl maskovaný. Sloužil k bojovým a cvičným seskokům výsadkářů z letadel a vrtulníků, a to pro seskoky volným pádem, s použitím stabilizačního padáku na zádržku, nebo […]

Sovětský padákový zásobník PD-MM-100

Sovětský padákový zásobník PD-MM-100

  Měkký zásobník na vojenský materiál byl z letounu shazován pomocí nákladního padáku PDK-42, který byl umístěn v jeho zádi a otevírán výtažným lanem. Hladký dopad pak zajišťoval plátěný tlumič v jeho přídi, vycpaný vatou. Mohl být také po obvodu vyztužen dřevěnými latěmi, staženými poutacími popruhy. Byl ušit z leteckého avizentu v barvě khaki, vlastní […]

Záchranný sedací padák Irvin Standard Q.R.

Záchranný sedací padák Irvin Standard Q.R.

  Záchranné padáky vyvíjel pan Leslie Leroy Irvin (1895̶–1966) z Los Angeles již těsně po 1.  světové válce. Klasickým prvkem jeho konstrukcí byl ruční uvolňovač, který letci dovolil padák otevřít v bezpečné vzdálenosti od letadla. Společnosti Irvin se postupně staly největšími výrobci padáků na světě. V době 2. světové války tyto padáky zachraňovaly nejen spojenecké […]

Výsadkový padák VJ-1

Výsadkový padák VJ-1

  Krátce po 2. světové válce řešili velitelé výsadkového vojska vybavení jednotek vhodnými padáky pro jednotlivce i materiál.  V poměrně skromných podmínkách vznikl návrh osobního padáku VJ-1, vycházejícího z britského G. Q. Statichute a využívajícího ve velkém německý trofejní materiál, jako byly popruhy, hedvábí a kování. Byl určen jen pro seskoky s automatickým otevíráním výtažným […]

Záchranný člun MLAS-1 „OB“

Záchranný člun MLAS-1 „OB“

  Letecký záchranný člun MLAS-1 „OB“ byl individuálním záchranným prostředkem, který sloužil k udržení pilota nad vodou v případě vynuceného opuštění letadla nad vodní plochou nebo po přistání letadla na hladinu. Člun byl tvořen válcovou nafukovací komorou, slepenou z jednotlivých částí. Materiálem bylo pogumované vícevrstvé hedvábí. Komora se plnila automaticky před dopadem kysličníkem uhličitým z […]

Záchranný padák Raketa

Záchranný padák Raketa

  Stále rostoucí rychlost proudových bojových letounů si vynutila i konstrukci speciálních, takzvaných „stuhových“ padáků, které bylo možné otevřít krátce po opuštění stroje, aniž by došlo k roztržení vrchlíku. S tímto typem padáku začali experimentovat Němci v souvislosti se zaváděním letadel s tryskovým pohonem. Na letounech řady MiG byl u nás používán sovětský padák Raketa, […]

Záchranný padák PL-58-S

Záchranný padák PL-58-S

  Záchranný padák letce PL-58-S byl v minulosti důležitým vybavením pro létající personál. Používala jej jak armáda, tak aerokluby Svazarmu. Jednalo se o individuální záchranný prostředek při havárii letadla ve velkých i malých výškách. Zároveň sloužil jako poduška k sezení po dobu letu. V případě potřeby mohl nést i kyslíkový dýchací přístroj. Uvedení do činnosti […]

Padák Salvator D-39

Padák Salvator D-39

  Mezi velice zajímavé padáky ze sbírek VHÚ patří i univerzální italský Salvator D-39. Původně byl vyvinut plk. Prosperem Frérim jako záchranný pro posádky letadel. Ovšem jeho spolehlivost a jednoduchost jej určila pro mnohem širší použití. Jeho vrchlík, ušitý z čistého hedvábí, měl šestnáct polí a kruhový výtokový otvor, který bylo možné otevírat a stahovat, […]

Výsadkový kontejner pro komplet 9K11 Maljutka

Výsadkový kontejner pro komplet 9K11 Maljutka

  Jednou z opravdu účinných protitankových zbraní byla řízená střela 9K11 se zvláštním jménem Maljutka, vyvinutá v šedesátých letech minulého století. Její název by se dal přeložit jako děťátko. Střelu navrhli sovětští konstruktéři v KBM Kolomna a poté se dostala do výzbroje mnoha armád. Systém měl velice malou hmotnost, která umožňovala jeho velkou mobilitu a […]

Poutací pás pro výsadkového průvodce

Poutací pás pro výsadkového průvodce

  Při výsadcích vojenských parašutistů byla poměrně významnou funkce výsadkového průvodce. Ten na palubě kontroloval výstroj, určoval rozmístění mužstva a dával pokyn výsadkářům v okamžiku seskoku. Pokud neměl vlastní padák, poutal se ke konstrukci letounu speciálním pásem, který jej zajišťoval, aby nevypadl do volného prostoru. Tyto pásy byly šity z bavlněného materiálu s použitím německých […]

Záchranný sedací padák F.P.S., výr. č. 6

Záchranný sedací padák F.P.S., výr. č. 6

  Ve sbírkách padákového materiálu VHÚ se nachází velice vzácný  sedací padák F.P.S.. Jde o první záchranný letecký padák čs. konstrukce škpt. Fialy, kpt. Popeláka a Ing. Svobody (odtud F.P.S.). Prý se hodně podobal americkému Irvinovi, ale byl zhotoven z domácích materiálů. V roce 1927na něm probíhaly zkoušky s figurínou, které přinesly dobré výsledky, a […]

1 2

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha