Motor naskočil! Další krok ke zprovoznění historického letounu Be-50.

Motor naskočil! Další krok ke zprovoznění historického letounu Be-50.

02. 10. 2011
V dílnách Leteckého muzea Kbely probíhá stavba repliky letadla Be-50, které stálo na počátku jedné z úspěšných řad strojů předválečné československé firmy Beneš-Mráz. Replika byla již osazena motorem a v minulých dnech byl motor také vyzkoušen. A hned napoprvé úspěšně.
Letouny československé firmy Beneš-Mráz patřily v předválečné době k uznávaným strojům v kategorii sportovních, cvičných a turistických letadel. Firma byla založena v roce 1935 a sídlila v Chocni. Ing. Pavel Beneš byl v té době už uznávaným leteckým konstruktérem, pracoval např. pro firmu Avia.
Letoun Be-50 Beta Minor patřil vůbec k prvním letadlům, které tato firma vyprodukovala. Šlo o dvoumístný letoun dolnoplošné konstrukce, místo pro pilota a dalšího letce bylo odkryté. Prototyp byl vyroben již v roce 1935, první série letadel následovala v roce 1936. Letoun měl dobré letové vlastnosti, zvládal vzlet a přistání na malých plochách. Na délku měřil 7,7 metru, rozpětí křídel bylo přes 12 metrů. Vážil 460 kilogramů a byl schopen doletět do vzdálenosti 750 kilometrů. Maximální rychlost stroje byla 195 kilometrů v hodině.
Replika tohoto stroje vzniká v rámci Vojenského historického ústavu Praha v dílnách Leteckého muzea Kbely, a to pod vedením Jana Klabana. Do kostry letadla byl již zabudován motor Walter Minor 4-III, bylo potřeba motor vyzkoušet. To se stalo minulý týden v pátek. Motor po startovacím procesu bez problémů naskočil, cvičný běh trval zhruba půl hodiny na malých otáčkách. Stavba repliky letounu se tak posunula do další fáze.
Připomeňme, že na letouny Be-50 navazovala také úspěšná řada Be-51 vyráběná od roku 1937. Šlo o turistický dolnoplošník, který měl krytou kabinu pro dva letce. Letouny Be-51 se v roce 1937 zúčastnily závodu „Nad oázami“ v Egyptě. Umístnily se uprostřed pole, ale uznání zasluhuje přelet do Egypta bez mezipřistání a stejný návrat do Československa. Letouny byly také úspěšné v roce 1938 v leteckém turistickém závodu států Malé dohody, kde ve své kategorii obsadily 4., 5., 7., 8. a 12. místo.

1 - Jan Klaban (v kabině) a Jaroslav Anýž sledují chod kontrolních přístrojů v kabině letounu Be-50 Beta
2 – Snímek původního letounu Be-50
3 – Skupina několika Be-50
4 – Další typ Be-51 měl již krytou kabinu

Aktuálně



Blíží se výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Blíží se výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

17. 07. 2025
Za pár dní uplyne 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce,…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…
Středoškoláci na dobrovolném vojenském cvičení navštívili Armádní muzeum Žižkov, užili si víkendovou komentovanou prohlídku

Středoškoláci na dobrovolném vojenském cvičení navštívili Armádní muzeum Žižkov, užili si víkendovou komentovanou prohlídku

14. 07. 2025
V pondělí 7. července oficiálně odstartoval první ročník dobrovolného vojenského cvičení pro…
Do Armádního muzea Žižkov zavítali Zuřiví reportéři. Děti se na příměstském táboře učí dovednosti novinářů

Do Armádního muzea Žižkov zavítali Zuřiví reportéři. Děti se na příměstském táboře učí dovednosti novinářů

12. 07. 2025
Příměstský mediální tábor Akademie ČTK Zuřivý reportér se letos konal už popáté.…