Nové exponáty v Lešanech: vagóny od německého superděla

Do Vojenského technického muzea v Lešanech doputovaly další zajímavé exponáty. Čtyři historické vojenské vagóny, včetně dvou unikátů: vagónů převážejících munici pro nejmonstróznější děla druhé světové války, německé 800 mm kanóny Dora a Gustav.
Vojenské technické muzeum Lešany nabízí vedle stovek tanků, děl, automobilů a další těžké techniky i exponáty z oblasti železničního vojenství a dopravy. Tuto sekci je možné nalézt kousek za vchodem do areálu. A právě sem, na zdejší krátkou trať, také zamířily čtyři nové exponáty.
Jedná se o dva vagóny z období druhé světové války a dva z poválečné éry. Velice cenné jsou především dva válečné vagóny německé provenience, které sloužily jako skladištní vozy munice k největším železničním dělům wehrmachtu Gustav a Dora. Každý z těchto „superkanónů“ s ráží 800 mm a hlavní dlouhou 32 metrů měl doprovodnou soupravu muničních vozů. Jejich počet se měnil, obvykle šlo o deset až dvacet vozů. Ty byly pospojovány šroubovkami a měly také ve stropě pevnou pojízdnou dráhu, která byla vyvedena na konce každého vozu a spojena s tím předchozím. Takto se prováděla výroba a plnění dělostřeleckého granátu, od zadního až k přednímu vozu.
Po květnu 1945 zůstalo v síti Československých drah v Čechách a na Moravě asi 23 muničních vozů Gustava a Dory. Armáda všechny nechtěla, některé zůstaly u ČSD. Část z nich byla po roce 1946 zařazena do parku vozidel ČSD. Určitým problémem ale byla jejich váha – šlo o pancéřové vagóny s hmotností skoro 30 tun v prázdném stavu. Vagóny byly proto přeznačeny na pomocné vozy a přiděleny výtopnám jako doprovodné a pomocné dílenské vozy k nehodovým vlakům. V tomto stavu dokonce zůstaly v některých depech až do 90. let 20. století.
Dva z těchto vagónů se nyní dostávají do Vojenského technického muzea Lešany. Vagóny původně pocházejí z České Třebové, získány byly díky spolupráci Vojenského historického ústavu Praha a Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. Vagóny byly nejprve dopraveny po železnici do stanice Týnec nad Sázavou, a to díky vstřícnosti Českých drah a Správy železniční dopravní cesty. V Týnci byl v úterý 26. července každý z vagónů pomocí dvou jeřábů přesunut na podvalník a pak po silnici převezen až do areálu muzea. Tady byly vagóny opět pomocí jeřábů umístěny na koleje, do železniční sekce. Vagóny budou v budoucnu restaurovány a opatřeny původním nátěrem.
Stejným způsobem pak byly dopraveny na své místo i další dva vagóny. V tomto případě jde o železniční vozy, které využívala armáda v poválečné době. Jedná se o plošinový vagón pro převoz tanků a také služební vůz s čelnými dveřmi, ve kterém se přepravovalo vozidlo typu GAZ.
Pokud jde o děla Gustav a Dora, byla vyrobena Kruppovými závody právě jen v počtu dvou kusů. Projekt pocházel už z třicátých let, výroba ale byla realizována až na počátku čtyřicátých let. Původně měla děla sloužit k prolomení Maginotovy linie, nakonec se v boji představil jen Gustav, a to na východní frontě při obléhání Sevastopolu. Dělo tehdy vystřelilo 48 nábojů během pěti dnů.
Obě děla se pohybovala po železnici, kvůli potřebné stabilitě po dvoukolejné trati. Každé dělo vážilo 1 350 tun, hlaveň měřila 32 metrů a náboje o váze okolo 7 000 kilogramů létaly do vzdálenosti zhruba 40 kilometrů. Obsluhu tvořilo 350 mužů a rychlost střelby byla tři rány za hodinu. Délka 800 mm střely s celou nábojnicí byla 7,8 metru. Při střelbě byly pomocné vagóny odpojeny, stály i s lokomotivami v jiných místech.
Již rozebraný Gustav byl na konci války získán americkou armádou, Doru Němci patrně sami zničili, aby nepadla do rukou nepříteli.
Nové exponáty si můžete prohlédnout ve Vojenském technickém muzeu Lešany již tuto sezónu, muzeum má otevřeno až do konce prázdnin každý den kromě pondělí vždy od 9.30 do 17.30. V září je pak otevřeno o víkendech. Vrcholem sezóny bude Tankový den, který proběhne 27. srpna a tematicky se zaměří na období druhé světové války.
1 – Souprava čtyř vagónů čekající na přemístění, v popředí muniční vagón k dělu Dora
2 – Služební vagón, ve kterém se přepravoval i vůz GAZ
3 – Kolejnice, které budou na podvalníku
4 – Otázka, jak a kde uchytit lana?
5 – Těsně před zdvižením prvního muničního vagónu
6 – První vagón je ve vzduchu
7 – Z kolejí na podvalník
8 – Umístění s přesností na centimetry
9 – První vagón vyjíždí z nádraží v Týnci
10 – Velmi zvláštní náklad…
11 – Železniční sekce muzea v Lešanech před příjezdem nových exponátů
12 – Příjezd prvního vagónu do VTM Lešany
13 – Setkání německého vagónu se sovětským tankem (s českým nátěrem)
14 – Překládání z podvalníku na koleje
15 – Opět je nutné pracovat s maximální přesností
16 – Už jen centimetry zbývají
17 – Vagón je potřeba ještě posunout o pár metrů dopředu
18 – Pevné spojení s dalšími exponáty
19 – Na volná místa přijdou ještě další tři vagóny
20 – Muniční vagón, v pozadí obrněný vlak

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha