Příběh prvního čs. letounu, Bohemia B-5

Příběh prvního čs. letounu, Bohemia B-5

18. 04. 2019

Dne 27. dubna 2019 to bylo přesně sto let, kdy bylo úspěšně zalétáno první letadlo československé konstrukce. Byl jím stroj Aviatického sdružení Bohemia označený B-5. Krátce po této významné události budeme bohužel také vzpomínat na stoleté výročí první oběti civilního letectví v nově vzniklém státě. Obě události se úzce vážou k pohnuté historii cenného exponátu Leteckého muzea VHÚ, kterým jsou dochované části konstrukce původní poválečné Bohemie B-5. V tomto článku jsme se pokusili o shrnutí nejvýznamnějších událostí, které se k tomuto letounu vztahují.

 

První letadlo postavené v právě vyhlášeném Československu vzniklo v Plzni ve znovu obnoveném předválečném Aviatickém sdružení Bohemia (Viktor Brune, Rudolf Polanecký, Jaroslav Samek) za technického vedení Ing. Oldřicha Hallera, zaměstnance Škodových závodů. Zálet uskutečnil bývalý rakousko-uherský pilot R. Polanecký dne 27. dubna 1919 na letišti Plzeň-Bory.

Konstrukčně šlo o klasický, převážně dřevěný plátnem potažený dvouplošník, sestavený podle „systému Blériot“ a poháněný čtyřválcovým motorem Wright-N.A.G. z předválečného aparátu Wright, který skončil havárií. Již v sobotu 17. května 1919 ale letoun po vítání prezidenta republiky T. G. Masaryka v Plzni při přistávacím manévru těžce havaroval, přičemž zahynul letecký žák Josef Klíbr a R. Polanecký byl zraněn.

Přestože letoun po havárii vypadal zcela zničený, sdružení Bohemia se hned pustilo do jeho opravy. Letoun byl v podstatě znovu postaven a vzlétl za šest týdnů. Ačkoliv se to běžně neuvádí, byl tragicky zahynulý Josef Klíbr nadšeným příznivcem letectví již od jeho počátků na plzeňském cvičišti. A byl to právě on a Viktor Brune, kdo poválečnou Bohemii spolu s R. Polaneckým opět přivedl k životu a významně se podílel spolu se svými sestrami Emilií a Marií na stavbě pátého létajícího aparátu sdružení.

 

Další život letounu

Bohemia B-5 přes tuto smutnou událost létala spolehlivě při různých příležitostech v Plzni a okolí a nakonec i v Praze. Dne 10. srpna 1919 definitivně odletěla pilotována R. Polaneckým z Plzně na letiště Praha – Kbely, kde pak zůstala až do konce své motorové letové kariéry. V Praze absolvovala řadu komerčních vyhlídkových letů, zúčastnila se i První československé letecké výstavy. S pilotem R. Polaneckým uskutečnila kromě přeletů do Plzně i lety Praha – Mladá Boleslav a zpět, několikrát Praha – Chrudim a zpět.

V posádce i při jiných letech, kdy byly například nad Prahou shazovány letáky a propagační materiály, býval vedle pilota Polaneckého i chrudimský továrník a údajně první vycvičený soukromý aktivní pilot Jaroslav Wiesner.

V srpnu 1922 tragicky havaroval Rudolf Polanecký na leteckém dnu ve Kbelích při startu svého Phönixu D.II. Jeho smrtí se rozpadlo sdružení Bohemia a jeho letadla byla rozprodána. Bohemii B-5 odkoupil továrník J. Wiesner. Ten s ní pak měl vykonat mnoho letů Chrudim – Čáslav a zpět a přes sto letů cvičných i vyhlídkových. A to až do roku 1923, kdy stařičký motor Wright-N.A.G. definitivně „dodýchal“.

J. Wiesner – snad pod vlivem zpráv o prvních úspěších v plachtění u nás – došel k rozhodnutí přestavět Bohemii B-5 na jednomístný bezmotorový kluzák. Práce se ujal zkušební pilot továrny Aero Rudolf Valenta. Do konce ledna 1924 dokončil úpravu přídě trupu a vyměnil také podvozková kola včetně vzpěr za lyžiny. První pokusné bezmotorové lety údajně provedl R. Valenta na kbelském letišti v únoru téhož roku, snad po roztáhnutí za automobilem. Údajně měla být B-5 zkoušena i na plachtařských terénech u Chrudimi a na svahu u Podhořan.

Tyto pokusy patrně neměly valný úspěch. Těžiště se odejmutím těžkého motoru z přídě posunulo výrazně dozadu a také aerodynamika dvouplošníku nebyla nejvhodnější pro bezmotorové lety. Navíc v Praze a bezprostředním okolí nebyly v té době provozovány žádné vhodné plachtařské svahy.

V dalším období o historii B-5 není mnoho zpráv. Bezmotorová Bohemia se v poněkud poničeném stavu dostala někdy ve druhé polovině dvacátých letech do vlastnictví Národního technického muzea v Praze, spolu s originálním motorem. Ještě v roce 1949 se časopis Letectví zmiňuje o tom, že letoun bude co nejdříve opraven a vystaven. Nestalo se tak a díly Bohemie B-5 posléze putovaly do sbírky VHÚ. Byly uloženy v depozitáři pozdějšího Leteckého muzea a několikrát přestěhovány.

Pro upřesnění: z draku letadla se dochoval téměř celý jednomístný trup i s volantovým řízením a částečným překližkovým potahem. Dále zůstala v relativně dobrém stavu zachována všechna čtyři křídla, včetně původních pláten a trubkového kozlíku horních ploch. Na hlavních nosnících křídel pak byla nalezena původní razítka „Aviatické sdružení „Bohemia“ Aviatická škola Praha-Plzeň“. Všechny tyto díly pak byly na dlouhou dobu uloženy v různých depozitních prostorech Leteckého muzea.

 

Bohemia B-5 v 21. století

Dne 21. května 2004 bylo z Hlavního depozitáře VHÚ do Kbel převezeno torzo trupu s křídly a byla započata jejich náročná renovace a rekonstrukce. Při ní bylo zjištěno, že původní jednomístný trup nelze bez faktického rozebrání a zničení použít. Proto bylo rozhodnuto o jeho renovaci ve stávajícím stavu spolu se stavbou repliky dvoumístného trupu podle dochovaného vzoru.

Celá rekonstrukce byla ukončena slavnostním předvedením letounu v sobotu 26. dubna 2014 v prostorech Leteckého muzea Kbely. Následně byl stroj vystavován v expozici Leteckého muzea a v roce 2018 dokonce jako dominanta výstavy „Doteky Státnosti – Založeno 1918“ v Jízdárně Pražského hradu. Po jejím ukončení se Bohemia vrátila do Kbel k důkladnému ošetření a nakonzervování. Na jaře 2019 pak pro ní byl vytvořen definitivní důstojný prostor v expozičním hangáru H-88 Leteckého muzea VHÚ, kde bude již nastálo vystavena spolu s restaurovaným jednomístným trupem a dalšími letouny z období let 1918 – 1924, jako připomínka slavné etapy historie našeho letectví.

V roce 2018 oslovila Česká národní banka VHÚ se žádostí o pomoc při realizaci emise výročních 200 korunových mincí s tématikou prvního vzletu Bohemie B-5 a plzeňského letectví. Před Komisí pro posuzování návrhů na české peníze se pak v květnu 2018 sešlo na dvacet šest vesměs velice zdařilých návrhů. Z nich pak byly v anonymní volbě vybrány tři nejzdařilejší a posléze i vítězný výtvor, který byl navržen k realizaci.

Jak se ukázalo, jeho autorem byl známý výtvarník akademický sochař Zbyněk Fojtů, který se podobnou tematikou zabývá dlouhodobě a má za sebou již řadu úspěšných prací. Nová mince byla emitována ve středu 24. dubna 2019 a mělo by jít zřejmě o první exponát ze sbírky VHÚ zmíněný na pamětní minci s celostátní platností.

 

Technická data letounu Bohemia B-5:

Motor: Wright-N.A.G. (Neue Automobil-Gesellschaft m.b.H. Berlin) o výkonu 40 k (29 kW)

Rozpětí 8,00 m

Délka 6,68 m

Hmotnost prázdného letounu 340 kg

Vzletová hmotnost 520 kg

Maximální rychlost 110 km/h

Dostup 1 500 m

Dolet 120 km

 

Jan Sýkora

 

 

Aktuálně



Sezona v Lešanech začne v sobotu 25. května

Sezona v Lešanech začne v sobotu 25. května

17. 05. 2024
Ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech vrcholí přípravy na zahájení, které se uskuteční…
Výstava o důležitém válečném roce 1944 zahájena

Výstava o důležitém válečném roce 1944 zahájena

16. 05. 2024
Československá zahraniční armáda v roce 1944. Tak se jmenuje nová open air…
Dvě pamětní desky připomínající oběti Pražského povstání byly navráceny na svá místa v Praze 4

Dvě pamětní desky připomínající oběti Pražského povstání byly navráceny na svá místa v Praze 4

16. 05. 2024
Na území městské části Praha 4 byly před několika dny odhaleny dvě…
Hra Tajemství vojenského kufříku je ve finále

Hra Tajemství vojenského kufříku je ve finále

15. 05. 2024
Na Den válečných veteránů 11. 11. 2023 byla spuštěna interaktivní edukativní online…
Navštivte výstavu před Generálním štábem AČR mapující historii 75 let NATO a naše 25leté členství v Alianci

Navštivte výstavu před Generálním štábem AČR mapující historii 75 let NATO a naše 25leté členství v Alianci

14. 05. 2024
Mediální prostor v posledních dnech zaplňují zprávy o 25. výročí vstupu České…