Renovace těžkého kolového tahače TATRA 813 8×8 KOLOS

Renovace těžkého kolového tahače TATRA 813 8×8 KOLOS

27. 12. 2012

Tatra 813 je nepochybně jedním z nejvýznamnějších představitelů československé konstrukční školy speciálních vojenských vozidel. Kopřivnická Tatra vyráběla tento kultovní automobil v letech 1967 až 1982 v celkovém počtu 11 751 vozů. Typovou řadu tvořily verze 4×4, 6×6 a 8×8, z nichž základní a nejznámější byla právě posledně jmenovaná. Pohonnou jednotkou automobilu byl zcela nový čtyřdobý, vzduchem chlazený, vznětový dvanáctiválec T930 o obsahu 17 640 cm3. Ten vznikl přidáním čtyř válců k osvědčenému osmiválci T928. Motor o výkonu 270 koní umožňoval automobilu maximální rychlost 91 km/h.
Vozidlo bylo schopno překonat příkop široký až 1,5 m a zdolat kolmé výškové překážky do 60 cm. Bočním náklon mohl činit až 30°. Dodnes se jedná v terénu o prakticky nepřekonatelný vůz. Moderní trambusová kabina pojala v prodloužené verzi až sedmičlennou posádku. Ve výbavě vozu nechyběl ani systém centrálního huštění pneumatik umožňující jízdu těžkým terénem či pokračování bojové činnosti po průstřelu pneumatiky.
Automobily tohoto typu nemohou pochopitelně chybět ani ve sbírce automobilní a těžké bojové techniky Vojenského historického ústavu Praha. Na podvozku T-813 se jich v expozici Vojenského technického muzea v Lešanech i v depozitářích nachází plných deset kusů. Jeden z nich, těžký kolový tahač vyrobený v roce 1982, prošel v letošním roce kompletní renovací v restaurátorských dílnách Oddělení konzervování a restaurování VHÚ Praha.
Automobil s podvozkem č. 11346 – 99 získal VHÚ Praha v dubnu 1997 převodem od VÚ 2982 Mladeč. Řadu let byl vystaven pod širým nebem u vchodu do hlavní části lešanské expozice a postupně podléhal nepříznivým vlivům počasí. V letošním roce se přestěhoval do dílen, kde dostal nejen nový vnější lak, ale i zcela novou dřevěnou podlahu korby, opravený motor a interiér kabiny.
Výsledek práce prap. Zlatka Šuly, Jaroslava Slováčka a Stanislava Vilímka budou mít návštěvníci muzea možnost obdivovat od 21. května 2011, kdy bude slavnostně zahájena nová sezóna lešanského muzea.

Aktuálně



Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část čtvrtá. Zážitkový sál, zákopy první světové války.

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část čtvrtá. Zážitkový sál, zákopy první světové války.

02. 10. 2022
Pro první světovou válku byl charakteristický zákopový způsob boje. V zákopech se žilo,…
Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část třetí. Období první světové války 1914-1918.

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část třetí. Období první světové války 1914-1918.

28. 09. 2022
Třetí částí nové expozice v Armádním muzeu Žižkov je věnována válečnému konfliktu, který…
Osmdesáté čtvrté výročí mnichovského diktátu: kritické dny republiky i národa

Osmdesáté čtvrté výročí mnichovského diktátu: kritické dny republiky i národa

26. 09. 2022
Před 84 lety, noci z 29. na 30. září 1938, byla podepsána…
Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část druhá. Od roku 1740 do vypuknutí první světové války. 

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část druhá. Od roku 1740 do vypuknutí první světové války. 

23. 09. 2022
Druhá část nové expozice v rekonstruovaném Armádním muzeu Žižkov je věnována období od…
Vyšlo nové číslo časopisu Historie a vojenství, letošní třetí

Vyšlo nové číslo časopisu Historie a vojenství, letošní třetí

20. 09. 2022
Letošnímu třetímu číslu časopisu Historie a vojenství, které vydává Vojenský historický ústav…