Restaurování bronzové plastiky sv. Václava

Ve fondu sochařského umění, který je součástí sbírek Vojenského historického ústavu Praha, se nachází bronzová solitérní postava sv. Václava na mramorovém podstavci. Předlohou se zřejmě stala kamenná socha z katedrály sv. Víta v Praze. Podobné plastiky v období první republiky dotvářely prostředí pracoven významných osobností.

Vedle solitérní postavy svatého Václava je častější jeho plastika v jezdecké podobě na vysokém mramorovém podstavci, ztvárněná podle posledního realizovaného návrhu Josefa Václava Myslbeka v Praze na Václavském náměstí. Na našem restaurátorském pracovišti jsme také zrestaurovali jeho jezdeckou podobu, u níž chybělo jezdecké kopí včetně praporce.

Nyní již k našemu restaurovanému předmětu. Plastika byla téměř z 90 % pokryta vrstvou ulpělého prachu. Po dokonalém ohledání jsme zjistili, že na bronzu není žádná signatura sochaře ani slévárenské firmy. V hlubším reliéfu, jako například v záhybech pláště, mezi prameny vlasů a v sevření prstů, vytvořily zdegradované prachové částice zatvrdlý bělavý povlak. Zřejmě pozůstatky starších čisticích prostředků. Temně hnědá patina byla zachovalá téměř po celém povrchu. Ve spodní části mramorového podstavce nebyly patrné žádné stopy po připevnění maticemi či šrouby. Komplet byl zřejmě spojen lepením. Celková výška plastiky včetně podstavce je 498 mm, obdélníkový mramorový podstavec má rozměry 160 x 130 x 40 mm.

Po fotodokumentaci a průzkumu degradace povrchu byla zvolena metoda očištění a následné konzervace, dále průzkum stavu podstavce a nutnost doplnění a volba podoby dřevcové zbraně. Pěší kopí má podle původní podoby ratiště mírně se zužující ke konci botky. Čepel ve tvaru listu, výrazný středový hřbet a cibulku s vyžlabením. Pod cibulkou na čepel navazují plochá pera pro zesílení ratiště.

Spodní část ratiště má být zasunuta do vybrání mramorového podstavce. Před samotným restaurátorským zásahem jsme co nejlépe překryli mramorovou část plastiky – obalem ze smršťovací folie v kombinaci se silikonovou vazelínou v krajích. Následovalo první, důkladné, očištění povrchu předmětu odmašťovacím prostředkem. Po vysušení plochy bylo zapotřebí veškeré reliéfy opakovaně očistit jemným kartáčkem se silonovým vláknem.

Doplnění dřevcové zbraně je v podstatě rekonstrukcí. Pěší kopí bylo doplněno z příslušného materiálu. Není to odlitek. Čepel a ratiště vyrobené ze dvou kusů mají provedenou příslušnou patinu podle původního zabarvení.

Na zapatinovanou plochu figury byla aplikována směs včelího vosku. Následovalo rozleštění, a to přibližně po týdnu.

Petr Moudrý

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha