Restaurování bronzové plastiky sv. Václava

Restaurování bronzové plastiky sv. Václava

18. 11. 2019

Ve fondu sochařského umění, který je součástí sbírek Vojenského historického ústavu Praha, se nachází bronzová solitérní postava sv. Václava na mramorovém podstavci. Předlohou se zřejmě stala kamenná socha z katedrály sv. Víta v Praze. Podobné plastiky v období první republiky dotvářely prostředí pracoven významných osobností.

Vedle solitérní postavy svatého Václava je častější jeho plastika v jezdecké podobě na vysokém mramorovém podstavci, ztvárněná podle posledního realizovaného návrhu Josefa Václava Myslbeka v Praze na Václavském náměstí. Na našem restaurátorském pracovišti jsme také zrestaurovali jeho jezdeckou podobu, u níž chybělo jezdecké kopí včetně praporce.

Nyní již k našemu restaurovanému předmětu. Plastika byla téměř z 90 % pokryta vrstvou ulpělého prachu. Po dokonalém ohledání jsme zjistili, že na bronzu není žádná signatura sochaře ani slévárenské firmy. V hlubším reliéfu, jako například v záhybech pláště, mezi prameny vlasů a v sevření prstů, vytvořily zdegradované prachové částice zatvrdlý bělavý povlak. Zřejmě pozůstatky starších čisticích prostředků. Temně hnědá patina byla zachovalá téměř po celém povrchu. Ve spodní části mramorového podstavce nebyly patrné žádné stopy po připevnění maticemi či šrouby. Komplet byl zřejmě spojen lepením. Celková výška plastiky včetně podstavce je 498 mm, obdélníkový mramorový podstavec má rozměry 160 x 130 x 40 mm.

Po fotodokumentaci a průzkumu degradace povrchu byla zvolena metoda očištění a následné konzervace, dále průzkum stavu podstavce a nutnost doplnění a volba podoby dřevcové zbraně. Pěší kopí má podle původní podoby ratiště mírně se zužující ke konci botky. Čepel ve tvaru listu, výrazný středový hřbet a cibulku s vyžlabením. Pod cibulkou na čepel navazují plochá pera pro zesílení ratiště.

Spodní část ratiště má být zasunuta do vybrání mramorového podstavce. Před samotným restaurátorským zásahem jsme co nejlépe překryli mramorovou část plastiky – obalem ze smršťovací folie v kombinaci se silikonovou vazelínou v krajích. Následovalo první, důkladné, očištění povrchu předmětu odmašťovacím prostředkem. Po vysušení plochy bylo zapotřebí veškeré reliéfy opakovaně očistit jemným kartáčkem se silonovým vláknem.

Doplnění dřevcové zbraně je v podstatě rekonstrukcí. Pěší kopí bylo doplněno z příslušného materiálu. Není to odlitek. Čepel a ratiště vyrobené ze dvou kusů mají provedenou příslušnou patinu podle původního zabarvení.

Na zapatinovanou plochu figury byla aplikována směs včelího vosku. Následovalo rozleštění, a to přibližně po týdnu.

Petr Moudrý

Aktuálně



Dětský den v Lešanech v sobotu 23. září

Dětský den v Lešanech v sobotu 23. září

21. 09. 2023
V sobotu 23. září bude Vojenské technické muzeum v Lešanech u Týnce nad Sázavou…
Armádní muzeum na Žižkově navštívili současný i bývalý velitel Nebraské národní gardy

Armádní muzeum na Žižkově navštívili současný i bývalý velitel Nebraské národní gardy

19. 09. 2023
Bývalý i současný velitel Nebraské národní gardy v minulých dnech navštívili Armádní…
Když prší v poušti…

Když prší v poušti…

19. 09. 2023
Nedávná přírodní katastrofa s tisíci mrtvými v prostoru přístavního města Derna (arabsky Darná, درنة‎)…
Problémy výstavby důstojnického sboru v druhé polovině 50. let

Problémy výstavby důstojnického sboru v druhé polovině 50. let

15. 09. 2023
Jednání a usnesení IX. a X. sjezdu Komunistické strany Československa v letech 1949…
Výstava o atentátu na Heydricha v Kišiněvě

Výstava o atentátu na Heydricha v Kišiněvě

11. 09. 2023
Ve čtvrtek 7. září 2023 proběhla ve Vojenském muzeu v Kišiněvě (Muzeul armatei…