Současná letadla s kamufláží z dílny VHÚ

Dvě letadla Armády České republiky byla aktuálně upravena na svém vnějším vzhledu podle návrhů, které připravil Vojenský historický ústav Praha, jmenovitě jeho výtvarník Pavel Holý. Letoun L-159 Alca náležící k 212. Taktické letce z Čáslavi byl opatřen kamufláží připomínající britský spitfire z druhé světové války, letoun Turbolet L-410 z kbelské základny dopravního letectva pak dostal podobně řešený nástřik, jako mají známé armádní airbusy.

 

V minulých dnech přelétl z Aero Vodochody na svou základnu do Čáslavi letoun L-159 Alca ve speciální kamufláži připomínající letoun Supermarine Spitfire Mk.Vb generálmajora Františka Peřiny, který je patronem 212. taktické letky ze základny v Čáslavi. Na výtvarném řešení se podílel akademický malíř Pavel Holý z Vojenského historického ústavu Praha, společně s ním je autorem kamufláže také mjr. Ing. Marek Pažúr z 21. základny taktického letectva Čáslav.

„Generál František Peřina byl válečný hrdina, letecké eso, a tímto nástřikem chceme vzdát hold nejen jemu, ale i všem ostatním hrdinům druhé světové války,“ komentoval tuto skutečnost plukovník Petr Tománek, velitel 21. základny taktického letectva v Čáslavi.

Ke zdaru celé akce přispěli také plk. Ing. Lubomír Sitta a pplk. Ing. Martin Fučík z Odboru vojenského letectví Ministerstva obrany České republiky, kteří pomohli projít sítí právních a legislativních předpisů a norem. Jako určitá komplikace se totiž ukázala být skutečnost, že na letounu českého letectva je nyní nastříkaná kamufláž jiného státu – a i když je to kamufláž skoro osmdesát let stará, z právního hlediska jde nadále o znaky cizího státu.

Dalším letounem, jehož nátěr vychází z práce Vojenského historického ústavu Praha, je Turbolet L-410 UVP-E. Ten při své generální opravě dostal nově řešený nástřik, jenž se variantou obdobného designu, jako mají letouny Airbus A-319 CJ a Bombardier Challenger / Canadair CL 601, které provozuje 24. základna dopravního letectva ve Kbelích. Jejich design spoluvytvořil rovněž Pavel Holý. Ten se podílel v případě L-410 nejen na exteriéru letounu, ale rovněž na interiérovém řešení, a to ve spolupráci s ing. Karlem Pražákem a kpt. Ing. Vladimírem Ješkem ze základny ve Kbelích.

RED

 

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha