VHÚ získal jedinečný exemplář proslulého sovětského bombardéru Pe-2

Výjimečné historické letadlo připutovalo v nedávných dnech do České republiky, přesněji do sbírek Vojenského historického ústavu Praha. Jedná se sovětský dvoumotorový bombardér z druhé světové války Pe-2; tento typ posléze sloužil i v československé armádě. Česko tak je jednou z pouhých tří zemí na světě, které budou mít tento typ v kompletním stavu ve svých sbírkách.

 

Letadlo doputovalo v minulých dnech po náročné cestě ze Skandinávie do Leteckého muzea Kbely. Převoz se uskutečnil prostřednictvím kontejnerů, v nichž se letoun rozebraný na několik hlavních částí nacházel. Letoun je v některých místech zachovalý, v jiných však poškozený. Bude ho tedy čekat pečlivá renovace.

„Je to jeden z nejdůležitějších přírůstků ve sbírkách VHÚ za poslední dvacet let,“ říká ředitel Vojenského historického ústavu Praha, plukovník Aleš Knížek. „Jde o významný úspěch, že se nám podařilo tento letoun po náročném pátrání a jednání získat. Pokračujeme tak v akvizicích letecké vojenské techniky, která patří mezi návštěvníky našich muzeí k těm nejvyhledávanějším. V poslední době se významně rozšiřovala sbírka pozemní techniky, na leteckou samozřejmě také myslíme, ale je přece jen těžší sehnat letadlo než třeba automobil. V tomto případě jde dokonce o bombardér, tedy ještě větší letoun, než je třeba stíhačka. I proto je pro nás celá akce Pe-2 skutečnou událostí mimořádného významu a dosahu.“

Jde o letoun sovětského letectva, s výrobním číslem 2/225. Letoun byl během bojového letu za druhé světové války 2. prosince 1943 zasažen a nouzově přistál na zamrzlém jezeře Koškajavr v murmanské oblasti, na severu evropské části tehdejšího SSSR (dnes Ruska). Když se oteplilo a voda roztála, letadlo se potopilo pod vodu.

Letoun byl v říjnu roku 1996 vyloven pomocí vrtulníku – létajícího jeřábu a následně rozebrán na jednotlivé konstrukční celky. Letoun byl posléze získán soukromým sběratelem v Norsku.

V Norsku byl Pe-2 dopraven na vojenskou základnu Bodo, kde působí také norské letecké muzeum Norsk Luftfartsmuseum. Zde byl uložen v depozitáři muzea. Muzeum přitom vlastní také zbytky několika letounů stejného typu, v expozici již mají i restaurovanou přední část trupu stroje Pe-2.

Před více než dvěma roky projevil Vojenský historický ústav Praha, resp. Letecké muzeum Kbely zájem o tento exemplář. Letounů Pe-2 je v současnosti ve světových muzeích minimum: jeden je v ruském Moninu – Centralnyj muzej vojenno-vozdušnych sil, druhý pak v polské Varšavě – Muzeum Wojska Polskiego. Mít ve sbírkách bombardér Pe-2 je proto záležitostí zcela unikátní.

Po prohlídce letounu pracovníky VHÚ v Bodo probíhala dlouhá jednání o výměně a také příprava složité přepravy tak rozměrného exponátu. Nakonec vše dospělo ke zdárnému konci a padlo i rozhodnutí přepravě o letounu armádními prostředky.

Na počátku září 2013 tak mohla být zahájena celá akce přepravy Pe-2 do České republiky. Letoun, resp. jeho části byly přemístěny před depozitní hangár norského muzea, večer dorazil také pozemní sled s dvěma automobily s přívěsy a čtyřmi kontejnery. Následující den probíhalo nakládání letounu do kontejnerů, další den pak ukotvení nákladu a naložení kontejnerů na přívěsy a vozidla.

Převoz zajišťovali příslušníci Agentury logistiky – Centra zabezpečení zahraničních operací a mimořádných stavů Pardubice, a to s dvěma automobily Tatra 815 Multilift s přívěsem a doprovodným vozidlem Toyota. Do Norska přepravili materiál pro výrobu přípravků a bezpečné uložení letadla do kontejnerů, aby nedošlo k jeho dalšímu poškození, nezbytné technické vybavení a spolu s pracovníky VHÚ zajistili naložení jednotlivých součástí do kontejnerů. Jejich účast pro úspěch celé akce byla zcela zásadní.

Pracovníci Leteckého muzea Kbely během přípravy nakládání zároveň kompletovali potřebné technické materiály a dokumentaci, která by měla posloužit při následné renovaci. Vycházeli také ze zkušeností norských historiků a restaurátorů, kteří renovovali stejný typ letadla – především šlo o pořízení důkladné fotodokumentace zrekonstruované přídě Pe-2.

Zbývalo už jen celní odbavení a ve čtvrtek 12. září se kolona automobilů mohla vydat zpět do České republiky. Po přepravě přes moře a po zemi pak konvoj dorazil do České republiky. Letoun byl vyjmut z kontejnerů a uložen v prostorách Leteckého muzea Kbely. Zde nyní čeká na renovaci.

Celou akci by nebylo možné provést bez zásadní pomoci Armády České republiky, která přispěla jak ve fázi dopravy, tak ve fázi uskladnění v kbelských depozitážích; pomohla 24. základna dopravního letectva Kbely. Na akci spolupracovali i letecká základna v Bodo (Bodø hovedflystasjon), norské letecké muzeum (Norsk Luftfartsmuseum) a především členové letecké historické společnosti, kteří se podílejí na restaurování letadel pro muzeum (Bodø Luftfartshistoriske Forening).

 

Z HISTORIE LETOUNU PE-2

Letouny Petljakov Pe-2 byly sovětské taktické a střemhlavé dvoumotorové bombardéry, které během druhé světové války patřily k nejproslulejším a také nejúspěšnějším letounům nejen na východní frontě.

Letadlo vznikalo původně jako výškový stíhací letoun, prototyp byl hotov v prosinci 1939, ale na základě vyhodnocení bojů Fuftwaffe v Polsku bylo rozhodnuto modifikovat projekt na střemhlavý bombardér.

Stroje se začaly vyrábět v roce 1940, ve větším počtu však až od roku 1942. Stroj byl stále vylepšován, celkem bylo vyrobeno 11 427 kusů. Tím se Pe-2 stal po německém Junkersu Ju 88 a britském Wellingtonu třetím nejmasověji vyráběným dvoumotorovým letounem 2. světové války. Zajímavostí je, že během války získalo Finsko z Německa 6 kusů letounu.

Stroj proslavil například Ivan Semjonovič Polbin, velitel 6. gardového bombardovacího leteckého sboru, který zdokonalil taktiku pro útoky ze střemhlavého letu. Celá řada členů posádek obdržela titul Hrdina SSSR. Střelec-radista na letounech Pe-2 Nina Žurkinová se jako jedna ze čtyř žen během 2. sv. války také stala nositelkou všech tří stupňů Řádu Slávy.

V roce 1945 vydala sovětská pošta i známky v hodnotě 10 kopějek a 1 ruble s vyobrazením útočících Pe-2. V roce 1967 navíc natočil režisér Naum Birman podle scénáře Vladimíra Kunina film „Chronika pikirujuščevo bombardirovščika“ o životě posádek Pe-2.

 

PE-2 V ČESKOSLOVENSKÉ ARMÁDĚ

Pozoruhodná je i historie letadel Pe-2 v poválečném Československu. Na strojích létali českoslovenští piloti už během války a první dva letouny Pe-2 sovětského letectva pod vedením pplk. Františka Rypla přistály na kbelském letišti již 9. května 1945. Cílem bylo zjistit stav letiště pro přijetí 1. československé smíšené letecké divize.

Na základě smlouvy mezi SSSR a ČSR pak bylo 28. května 1946 dodáno do republiky třicet letounů Pe-2 a dva cvičné UPe-2. V ČSR byly letouny později označované jako B-32 a CB-32. Dodávka byla směřována na letiště Praha-Kbely, kde probíhalo od poloviny června do poloviny září 1946 i přeškolení pilotů. Ve výzbroji pak byly u Leteckého pluku 25 „Atlantického“ do roku 1949.

 

Technické údaje letounu Pe-2:

Posádka: 3

Rozpětí: 17,13 m

Délka: 12,66 m

Hmotnost prázdného letounu: 5 840 kg

Max. rychlost: (H=5 100 m) 540 km/h

Dostup: 8 700 m

Dolet: 1 200 km

 

 

 

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha