Zahájení sezóny Leteckého muzea Kbely: nové hangáry Staré Aerovky a MiG-29

Zahájení sezóny Leteckého muzea Kbely: nové hangáry Staré Aerovky a MiG-29

07. 04. 2016

Letecké muzeum Kbely otevře své brány do již 48. muzejní sezóny v sobotu 30. dubna v 10.00. Na návštěvníky čeká skutečně mimořádná událost: zpřístupněny budou nově zrekonstruované hangáry č. V a VI v areálu Stará Aerovka na letňanském letišti. A další atraktivní událostí bude představení nového přírůstku ve sbírkách Vojenského historického ústavu Praha, letounu MIG-29, který byl v loňském roce získán výměnou ze Slovenska.

 

Sobota 30. dubna bude pro příznivce letecké techniky a historie československého letectví určitě významným dnem. Právě v tento den také udělá Vojenský historický ústav Praha, respektive jeho součást – Letecké muzeum Kbely, další krok k naplnění ideální, ač ne zcela realizovatelné představy o uchování většiny letounů pod střechou či v zrestaurované podobě ve venkovní expozici.

Díky spolupráci Ministerstva obrany České republiky a státního podniku LOM PRAHA se veřejnosti poprvé představí výstavní prostory v historických hangárech č. V a VI v areálu Stará Aerovka na letňanském letišti, jež byly v rámci programu Kulturní dědictví a současné umění zrekonstruovány díky grantu z EHP a Norských fondů ve výši 22,8 miliónu Kč. Právě díky získání tohoto grantu se podařilo zachránit dva nejohroženější historické hangáry.

Hangár č. V byl postaven v rámci budování nových prostor pro firmu AERO v letech 1940–1941. Po rekonstrukci v něm bude umístěna expozice bombardovacích a bitevních letounů a stíhacích bombardérů z období od 2. světové války až do 80. let minulého století. Vzhledem k probíhajícímu restaurování některých letounů (např. Iljušin Il-28), které v něm budou vystavovány, se v letošním roce ještě nepředstaví ve své definitivní podobě. Přesto zde návštěvníci spatří vedle Aera C-3A (Siebel Si-204), přestěhovaného z hangáru č. 40 kbelského muzea, zcela nový přírůstek VHÚ, trup bombardovací verze Aero C-3B, a především dlouho očekávanou zrestaurovanou přední část sovětského letounu Petljakov Pe-2. Střechu nad hlavou zde ale také mimo jiné konečně nalezne trojice letounů Suchoj – Su-7, Su-22 a Su-25.

Hangár č. VI je historicky prvním hangárem firmy AERO k sestavování a zalétávání letadel. Původně byl vybudován již v roce 1920 na jihovýchodním okraji kbelského letiště. V březnu 1921 vyhořel a bezprostředně po jeho ztrátě byl na stejném místě vybudován nový dřevěný hangár totožné konstrukce jako předchozí. V průběhu výstavby nového areálu pro firmu AERO na jihovýchodním obvodě letiště v Letňanech byl demontován a přemístěn do nových prostor. Po náročné rekonstrukci hangáru, který byl de facto těsně před zánikem, se do něj přestěhuje expozice historie firmy Aero. Hlavními exponáty se stane čtveřice letounů, z nichž nejstarší, stíhací Aero A-18 z roku 1923, vzlétl na nebe právě z tohoto hangáru. Doplní jej neméně cenné prototypy XL-29-2, L-39X-02 a L-159.

Kbelské muzeum větší změny teprve čekají, ale díky uvolněnému prostoru v největším hangáru č. 40 zde nalezne trvalé místo restaurovaný vrtulník Mil Mi-4 a především nejvýznamnější přírůstek loňského roku, stíhací letoun MiG-29.

A MiG-29 si právě v sobotu 30. dubna odbyde svoji výstavní premiéru, bude poprvé veřejně k vidění pro návštěvníky a veřejnost. Exemplář MiGu-29 získal Vojenský historický ústav Praha loni výměnou se Slovenskem na základě dohody z roku 2013. Slovenská strana z České republiky získala ze sbírek VHÚ bombardér Il-28 z konce 50. let 20. století.

MiG-29 dosud ve sbírkách VHÚ chyběl, ale nyní je kolekce letadel tohoto sovětského výrobce, resp. těch typů, jež létaly v čs. armádě, kompletní. Od legendárního stroje MiG-15, přes MiG-17, MiG-19 až po početný soubor slavných stíhaček MiG-21 a několika variant letadla MiG-23. Je to skutečně mimořádná sbírková kolekce, která reprezentuje celé půlstoletí letecké historie ČSLA.

Stíhací nadzvukové letouny MiG-29 byly vyvinuty v 70. letech 20. století, do výzbroje sovětské armády se dostaly v roce 1983. V dubnu 1989 obdržela první letoun i tehdejší ČSLA. Dvě desítky letadel se po rozpadu Československa ocitly v poměru 1:1 v obou republikách. Slovensko si letouny ponechalo a deset modernizovaných verzí MiG-29 tvoří i nadále základ slovenských vzdušných sil. Naopak česká armáda letouny používala jen krátce, v roce 1994 byly vyřazeny ze služby a v roce 1995 bylo všech deset letadel MiG-29 vyměněno s Polskem za vrtulníky Sokol určené pro záchrannou službu.

Konkrétní letoun s imatrikulačním číslem 8003, který získal Vojenský historický ústav Praha ze Slovenska, je pro českou stranu cenný i tím, že kdysi sloužil na českém letišti v Žatci, resp. ve vojenském útvaru 1610.

Zahajovací den v Leteckém muzeu Kbely s představením hangárů Staré Aerovky a letounem MiG-29 se uskuteční v sobotu 30. dubna, areál bude otevřen v 10.00. Vstup je zdarma.

RED

 

Aktuálně



Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě  pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

Projekt „Poslední adresa“ se rozšíří o další dvě pamětní desky v městských částech Praha 4 a 6

18. 04. 2024
V pátek 19. 4. 2024 se ve dvou pražských městských částech uskuteční pietní…
Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…