30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59

30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59

26. 12. 2018

Po 2. světové válce vypsalo MNO požadavek na vývoj 30mm protiletadlového dvojkanónu umístěného na čtyřkolové lafetě. Zbrojovka Brno na základě zadávacích podmínek upravila protiletadlový kanón vyvíjený za války pro německé ponorky. O šest let později se stal základem patrně nejzajímavější verze slavného nákladního automobilu Praga V3S.

Výroba doslova fenomenálních automobilů PRAGA V3S byla pro potřeby československé armády zahájena v roce 1953. Pro pohon automobilu byl zvolen motor TATRA 912, který byl odvozen od slavného dvanáctiválce TATRA 111. Na podvozky tohoto typu, který proslul zejména nepřekonatelnou průchodností těžkým terénem a jednoduchou obsluhou i údržbou, se montovala celá řada speciálních nástaveb jako dílenské, požární, spojovací, vyprošťovací a mnoho dalších. V květnu 1957 vypracoval Vědecko-výzkumný tankový polygon Doksy ideový návrh na umístění 30mm protiletadlového dvojkanónu PLdvK vz. 53 na opancéřovaný podvozek Praga V3S. Jinak velmi kvalitní kanón totiž trpěl malou pohotovostí pro střelbu z chodu, kvůli čemuž dalo Ministerstvo obrany podnět k vývoji samohybné verze. Dva funkční vzorky absolvovaly v červenci a srpnu 1958 úspěšně vojskové zkoušky a již v roce 1959 byl nový protiletadlový prostředek zaveden do výzbroje československé armády pod označením 30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 (30mm PLdvK vz. 53/59).

Z vozidla Praga V3S byl zachován motor a podvozek, na který byla umístěna lehce pancéřovaná karosérie chránící osádku proti účinkům střepin a do značné míry i proti střelbě z pěchotních zbraní. Podvozek vozidla byl vybaven zařízením pro vyloučení pérování zadních náprav při střelbě. Osádku tvořilo 5 mužů: řidič, dělovod (sedící v přední části kabiny), dva nabíječi (umístění v zadní části kabiny) a střelec (ve zvláštní kabince u zbraně). Protiletadlový

prostředek umožňoval střelbu na vzdušné a pozemní cíle za pochodu, a to jednak při krátkém zastavení vozidla, jednak při jízdě. Mimo to bylo možné vést palbu z palebného postavení po složení dvojkanónu na zem.

Výrobu PLdvK vz. 53/59 zabezpečoval v letech 1959–1961 závod Kubra Trenčín. Výroba dosáhla celkem 950 kusů, z nichž bylo na počátku 60. let 250 kusů odprodáno do bývalé Jugoslávie. Pro potřeby ČSLA, ale i dodávek do zahraničí byla výroba mírně vylepšené verze (vz. 53/59 B) obnovena na počátku 70. let v plzeňské Škodovce. Plných 500 kusů z této produkce bylo určeno pro Jugoslávii. Kanóny tvořily v ČSLA výzbroj protiletadlových dělostřeleckých baterií motostřeleckých a tankových pluků. Bojového nasazení se jim dostalo v 90. letech v době války v bývalé Jugoslávii, kdy tato vozidla používaly všechny bojující strany.

 

Motor: čtyřdobý vzduchem chlazený vznětový řadový šestiválec Tatra 912 OHV

výkon: 72,1 kW (98 k)

objem: 7413cm3

Bojová hmotnost: 10 300 kg

Max. rychlost: 60 km/h

Max. dojezd: 500 km

Dálkový dosah střelby (vzdušné/pozemní cíle): 3000/2000 m

Výškový dosah střelby: 3000 m

Rychlost střelby: 650 ran/min

Výrobce: Škoda Plzeň

Rok výroby: 1971

 

Michal Burian

 

Aktuálně



Zhroucení soluňské fronty

Zhroucení soluňské fronty

02. 10. 2023
V polovině září 1918 začala na soluňské frontě vítězná ofenziva dohodových států, jež…
1. října 1933 byl položen základ budoucího rozbití Československa

1. října 1933 byl položen základ budoucího rozbití Československa

01. 10. 2023
Před devadesáti lety, 1. října 1933, vznikla Sudetendeutsche Heimatsfront (Sudetoněmecká vlastenecká fronta,…
Evropská křižovatka 1938 (nebo 2023?)

Evropská křižovatka 1938 (nebo 2023?)

29. 09. 2023
Oddělení pohraniční finanční stráže Horní Adršpach – 30. září 1938 17.00 hod.:…
Všechny objekty VHÚ budou v Den české státnosti otevřeny

Všechny objekty VHÚ budou v Den české státnosti otevřeny

26. 09. 2023
Čtvrteční státní svátek sv. Václava můžete využít k návštěvě všech muzeí ve správě…
Cyklus komentovaných vycházek – Místa bojů Pražského povstání – zahájen u budovy rozhlasu

Cyklus komentovaných vycházek – Místa bojů Pražského povstání – zahájen u budovy rozhlasu

26. 09. 2023
Klíčovou roli pro Pražské povstání mělo rozhlasové vysílání. Z budovy rozhlasu na…