Letecký motor Jawa M-150, výr. č. 0054

Letecký motor Jawa M-150, výr. č. 0054

Ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ Praha se nachází zajímavý pomocný letecký motor, který vyvinula a vyráběla naše stěžejní motocyklová firma JAWA. Již od počátku šedesátých let minulého století uvažovali konstruktéři o motorizaci našeho prvního celokovového dvoumístného kluzáku Let L-13 Blaník. Po několika ojedinělých pokusech se tohoto vývoje ujal samotný výrobce n.p. Let Kunovice.

Ve spolupráci s Výzkumným a vývojovým závodem Jawa Strašnice, který zajišťoval motor, a Avií Letňany, jež zkonstruovala vrtuli, byl navržen a postaven prototyp L-13 J, který byl celkem úspěšně zalétán na jaře roku 1968. Poháněl jej řadový dvoutaktní invertní tříválec Jawa M-150, umístěný na trubkovém kozlíku nad trupem, roztáčející dřevěnou vrtuli Avia V-210. Výkon motoru nebyl příliš velký, ale dostačoval k motorovému provozu kluzáku ve dvojím obsazení. Výhodou modulové zástavby pohonné jednotky bylo to, že šla z letounu jednoduše odmontovat a Blaník mohl v sezóně létat jako ostatní plachtová letadla. Později byl pak ještě vyroben druhý prototyp L-13 J a oba posléze skončily ve Slováckém aeroklubu. Nevýhodou pomocného motoru byla jeho poměrně malá spolehlivost a náročnost na seřízení a údržbu.

V Letu byly sice počátkem sedmdesátých let stavěny některé série Blaníků s možností zástavby motoru Jawa, ale prakticky tato situace nikdy nenastala. Náš exponát byl továrnou odprodán Slováckému aeroklubu v Kunovicích a tam v letech 1972 – 73 zamontován do L-13 OK-6831, který patřil Aeroklubu Kralupy. Na letišti Sazená pak poměrně úspěšně létal až do počátku osmdesátých let. Poté byla pohonná jednotka z kluzáku sňata a nabídnuta do sbírek VHÚ. K odkoupení agregátu pro Letecké muzeum VHÚ Praha došlo v červnu 1981 a potom byl vystaven v expozičním hangáru č. 40, kde se nachází dodnes v původním stavu.

 

Jawa M-150

Řadový dvoutaktní invertní vzduchem chlazený tříválec o maximálním výkonu 42 k (31 kW) při 4 500 ot/min

Cestovní výkon 28 k (21 kW) při 3 900 ot/min

Obsah válců 808 cm³

Hmotnost 42 kg

Vrtule V-210 levotočivá tažná o průměru 1 100 mm

 

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…