Film „Mobilné svetlotechnické zariadenie MLOK“

Film „Mobilné svetlotechnické zariadenie MLOK“

Výcvikový film natočený v roce 1969 je věnován popisu a obsluze světlotechnické soupravy MLOK-1 (krycí název pro mobilní letištní osvětlovací komplet) a doplňkové soupravy MLOK-P. Souprava MLOK-1 sloužila k vybavení vzletové a přistávací dráhy letiště světelnými návěstidly. Jako doplněk tohoto zařízení byla zkonstruována souprava MLOK-P určená k světlotechnickému vybavení pojezdových a spojovacích drah a odstavných stanovišť pro letadla. Zařízení se mělo používat především na polních letištích.

Celá souprava MLOK-1 se skládala ze dvou shodných polovin, které se daly použít samostatně. Polovinu soupravy tvořil automobil Tatra-138 VN, skříňový přívěs a elektrocentrála o výkonu 30 kVA. Souprava MLOK-P se přepravovala na nákladním automobilu Tatra-138 VN bez přívěsu a byla vybavena elektrocentrálou o výkonu 3 kVA.

Celá souprava MLOK-1 byla projektována pro vzletovou a přistávací dráhu maximální délky 2 500 m při vzdálenosti mezi jednotlivými návěstidly 100 m a dále pro dvě přibližovací řady po 1 000 m se stometrovými vzdálenostmi mezi návěstidly. Viditelnost světelných návěstidel přibližovací řady činila za ideálních podmínek 35 km a u vzletové a přistávací dráhy 16 km. Dobře vycvičená obsluha potřebovala k výstavbě 3 hodiny.

Ve filmu se podrobně popisuje metodika jednotlivých činností a tato část je tematicky rozčleněna do podkapitol: Přesun na polní letiště; Vytyčení soupravy MLOK; Rozvinování soupravy MLOK-P; Denní ošetřování soupravy; Svinování soupravy a přesun.

Závěrem je v komentáři konstatováno, že spojením světelného zabezpečovacího zařízení MLOK-1 a MLOK-P s radionavigačními prostředky bude dosaženo zvýšení bezpečnosti letového provozu i za ztížených povětrnostních podmínek. Vyrobena byla pouze slovenská jazyková verze filmu.

Kopie filmu byla do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získána v roce 2008 převodem z Agentury vojenských informací a služeb.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Výrobce: Štúdio ČAF, 1969
  • Tvůrci:
  • scénář a režie: Karel Baroch;
  • kamera: Karel Cajz;
  • odborná spolupráce: mjr. František Černý;
  • Technické údaje k filmové kopii: 35 mm, II. kombinovaná kopie, černobílá, slovenská verze, 772 m (27 minut)

 

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…