Podívejte se na další díl seriálu PRIMA HISTORIE, uvidíte pilota letounu Let C-11 v kokpitu při letu

Podívejte se na další díl seriálu PRIMA HISTORIE, uvidíte pilota letounu Let C-11 v kokpitu při letu

19. 02. 2025

Zaměstnanci Vojenského historického ústavu Praha pokračují v natáčení seriálu PRIMA HISTORIE s týmem televize PRIMA. V zatím posledním dílu se můžete seznámit s historií létajícího exponátu se sbírky Vojenského historického ústavu Praha, letounem Let C-11. Ten vycházel ze slavného válečného letounu JAK-3 a byl určen jako přechodový letoun na ruskou proudovou techniku. Licenčně se vyráběl závodu LET v Kunovicích. Ve videu uvnitř článku uvidíte i záběry z pilotní kabiny za letu.

S historií letounu LET C-11, který mohou návštěvníci akcí Vojenského historického ústavu Praha vídat v letových ukázkách při dnech pro veřejnost zejména ve Vojenském technickém muzeu Lešany, se můžete seznámit v dalším díle seriálu PRIMA HISTORIE. Stačí, když se podíváte do rubriky Prima HISTORIE VHÚ PRAHA A PRIMA CNN na hlavní stránce našeho webu. 

„Bylo potřeba mít stroj, na kterém se piloti mohli školit na proudové letouny pro stíhací piloty. Ukázalo se, že tento stroj je velice vhodný, zejména proto, že jim umožňoval zvyknout si na umístění a ovládání sovětské techniky a ruské filosofie rozložení ovládacích prvků,” říká v dokumentu kurátor leteckých sbírek VHÚ Praha Jan Sýkora. Z tohoto stroje pak piloti pokračovali na cvičné i sólové stíhačky MiG-15.

Stroj ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha je provozován díky spolupráci s LOM Praha a pilotuje jej bývalý bojový pilot L 159 Alca Tomáš Bruštík z centra Leteckého výcviku v Pardubicích, které je součástí LOM Praha. Ve videu uvidíte jeho pilotáž i neobvyklé záběry z letounu. 

Ředitel LOM Praha Jiří Protiva v dokumentu prozrazuje, že práce na renovaci tohoto stroje trvaly 2 roky a podíleli se na ní všichni specialisté, které tento státní podnik má. „Bylo to hodně práce a jsme velice rádi, že od roku 2018 ho mohou diváci vídat na leteckých show ve vzduchu, říká Jiří Protiva.

Fandové letadel se také dozví, že na tomto typu stroje létal také slavný akrobat Petr Jirmus, protože část domácí licenční produkce se dostala také do Svazarmu.

Dvanáctiminutová reportáž určitě stojí za vaši pozornost:

Aktuálně



PF 2026

PF 2026

23. 12. 2025
Krásné prožití vánočních svátků a šťastný nový rok 2026
Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

Oceňovaní spojenci - Pozemní útvary československé branné moci v bitvě o Francii očima francouzského velení

23. 12. 2025
Touto dobou před osmdesáti šesti lety se příslušníci československé branné moci ve…
Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

Vánoce a přelom roku v zahraniční misi na Slovensku v roce 2022

23. 12. 2025
Svátky, které se i daleko od domova nesly ve znamení soudržnosti, tradic…
Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

20. 12. 2025
Dne 26. listopadu 1944 proběhl v režii sovětských tajných služeb v Mukačevu „I. sjezd…
Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 12. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…