Pamětní plaketa posledního letu Concorde, s letenkou

Pamětní plaketa posledního letu Concorde, s letenkou

V průběhu padesátých a šedesátých let 20. století zažívala rozkvět koncepce tzv. nadzvukového létání, která se nejprve prosadila ve vojenském letectví a postupně pronikla i do letectví civilního. Za dosavadní vrchol nadzvukového letectví v civilní dopravě lze bezpochyby považovat letouny Concorde britsko-francouzské provenience, jež byly vyvinuty koncem šedesátých let a následně křižovaly zejména Atlantský oceán mezi Evropou a USA v letech 1976–2003. Zbytek světa (s výjimkou SSSR a jeho Tupolevem Tu-144) podobné letouny na civilní linky nikdy nezařadil. Důvodem pro to nebyly pouze astronomické náklady na vývoj a provoz, ale také zvukové znečištění. Letouny schopné dosahovat až dvojnásobku rychlosti zvuku za sebou totiž zanechávaly rázové vlny, které nad Atlantikem nikomu nevadily, avšak v obydlených oblastech nejen rušily, nýbrž mohly způsobovat i zdravotní problémy nebo hmotné škody (např. rozbíjet okna). Do konce 20. století začala proto nabídka v této oblasti přepravy pomalu slábnout. Za pomyslný hřeb do rakve lze považovat nehodu letounu Concorde Air France 4590, který se zřítil v roce 2000. Nikdo nehodu nepřežil. Ačkoliv byl provoz nakrátko v roce 2001 obnoven, byly všechny dosud existující letouny uzemněny do 26. listopadu 2003. Jeden exemplář tehdy přelétl z Londýna do Airspace-Bristol muzea poblíž Filtonu, kde byly letouny Concorde vyráběny.

Popis:

Pamětní plaketa posledního letu Concorde je vyrobena z leštěného tombaku zlaté barvy. Na averzu je Concorde zobrazen dvakrát v poloze s vytaženým podvozkem v průběhu startu nebo přistání. Ve větším provedení a zepředu vyplňuje horní část plochy, v menším a zezadu je zobrazen ve spodní části plochy. Středový medailon v pozadí je vychýlen heraldicky doleva. Nese dvojjazyčný anglo-francouzský nápis FAREWELL AND THANK YOU / 1969–2003 / ADIEU ET MERCI / CONCORDE. Na reverzu se nachází oválný středový medailon, v němž je trojí bíle smaltovaná podoba letadla Concorde z levého boku, seshora a zepředu. Dělený opis: CONDORDE / FINAL FLIGHT TO FILTON / ULTIME VOL. VERS FILTON / 26. 11. 2003.

K plaketě přináleží papírová letenka pro let Concordem, pochází však z jiného letu, který se odehrál na trase Londýn – New York 7. února blíže neurčeného roku.

Plaketa i s letenkou byla do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získána darem v roce 2015.

Aktuálně



Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

17. 09. 2025
Válka, která vypukla v létě 1914 a měla „skončit do švestek“, nejenže „do…
Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

17. 09. 2025
Přednáška o pozoruhodném mezinárodním projektu věnovaném pátrání po původu a válečných osudech…
Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…