Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

V roce 1925, na základě požadavku armády Československé republiky, zahájily v továrně Tatra Kopřivnice vývoj třínápravového podvozku s využitím komponentů modelu Tatra 12. Vozidlo mělo obě zadní nápravy poháněné, což umožňovalo jeho snadný pohyb v terénu. O rok později vyrobila továrna tři kusy vozidel pod označením Tatra 26. Podvozek byl řešen podle v té době nové tatrovácké koncepce: vzduchem chlazený motor, páteřový rám s výkyvnými polonápravami a čelními diferenciály. Použitý vzduchem chlazený dvouválcový motor z vozu Tatra 12 měl výkon jen 8,8 kW.

Armáda jeden z těchto vozů zakoupila a od 4. prosince 1926 do 15. března 1927 podrobila náročným zkouškám. Jakmile začala firma Tatra vyrábět čtyřválcový vzduchem chlazený motor o výkonu 17,7 kW pro osobní automobil Tatra 30, bylo rozhodnuto o jeho zabudování do třínápravových podvozků zkoušených armádou. Touto kombinací vznikl mimořádný vůz s neuvěřitelnou průchodností v terénu. Automobil obdržel označení Tatra 26/30. Do čtyř kusů vozidel továrna zamontovala silnější motor T 52 a označila toto provedení jako Tatra 26/52.

Firma Tatra – Ringhoffer, akciová společnost, Kopřivnice vyrobila v letech 1926 až 1933 163 kusů vozů všech tří verzí, v provedení otevřený vůz, break, valník, sanitní, hasičský, velitelský a autobus. Pro armádu kromě těchto provedení byl na podvozku T 26/30 postaven prototyp obrněného automobilu OA vz. 30.

Zásahový hasičský vůz ze sbírky automobilů ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech

byl postaven na podvozku vozidla Tatra 26/30 z roku 1931. Ve vozidle nahradily v roce 1936 stávající motor typem T 52. Karoserii a hasičskou nástavbu vyrobila brněnská firma Hrčka a Neugebauer. Automobil se vyznačuje modernější kapotou používanou na osobních vozidlech Tatra od roku 1935.

V roce 1999 prošlo vozidlo celkovou renovací v dílnách Vojenského technického muzea v Lešanech.

 

Technická data Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

Výrobce: -podvozek: Tatra – Ringhoffer, akciová společnost, Kopřivnice

-nástavba: Hrčka a Neugebauer, Brno

rok výroby: -podvozek: 1931

-nástavba: 1936

číslo motoru: 81139

číslo podvozku: 19437

Motor: plochý čtyřdobý vzduchem chlazený zážehový čtyřválec OHV (boxer)

Výkon: 22 kW (30 k)

Obsah: 1910 cm

Hmotnost: -pohotovostní: 1 730 kg

-užitečná: 1 500 kg

max. rychlost: 65 km/h

spotřeba paliva: 18 l/ 100 km

 

Aktuálně



Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

23. 10. 2025
Za týden - v den státního svátku 28. října bude předávat prezident…
Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

22. 10. 2025
Upozorňujeme zájemce o návštěvu Leteckého muzea Kbely, že mimořádně bude otevřeno také…
Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

22. 10. 2025
Šestého října 1950 se poprvé slavil hlavní svátek „Den Československé armády“ na…
V památníku na Vítkově je k vidění nová výstava České stopy v Kazachstánu

V památníku na Vítkově je k vidění nová výstava České stopy v Kazachstánu

21. 10. 2025
Nová výstava v Národním památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína komplexně…
Knihovna VHÚ Praha bude v pondělí 27. 10. uzavřena

Knihovna VHÚ Praha bude v pondělí 27. 10. uzavřena

20. 10. 2025
Oznamujeme, že Knihovna Vojenského historického ústavu Praha bude v pondělí 27. října…