Saunders Roe A.19 Cloud - obojživelný letoun, Velká Británie/1930

Tento unikátní obojživelný letoun byl zkonstruován u firmy Saunders Roe na přelomu 20. a 30. let. Jeho prototyp, určený původně pro RAF, poprvé vzlétl dne 16. července 1930. RAF převzalo postupně 17 strojů tohoto typu, zejména pro výcvikové účely. Další čtyři Cloudy však byly vyrobeny jako civilní a jeden z nich se výrazně zapsal do historie ČSA jako jediná amfibie v celé historii našeho letectví. Právě ten se nachází ve sbírkách muzea. Jedná se o Saunders Roe A.19 Cloud (OK-BAK), výrobní č. 5, jenž s britskou imatrikulací G-ACGO poprvé vzlétl v červenci 1933 jako poslední vyrobený civilní Cloud. V letech 1933 až 1934 byl předváděn při turné po evropských státech a 5. srpna 1933 přistál jako první obojživelné letadlo na kbelském letišti. Pro dobré letové vlastnosti a vhodnou použitelnost pro potřeby ČSA byl v roce 1934 zakoupen a na přání zákazníka opatřen čs. hvězdicovými motory Walter Pollux. Od roku 1935 byl pod imatrikulací OK-BAK zařazen na pravidelnou linku Záhřeb - Sušak. Stroj sloužil až do konce roku 1938. Během 2. světové války byl letoun skladován na Výstavišti v Praze Holešovicích a po válce byl zakoupen pro soukromé využití. Křídla, motory, plováky, ocasní plochy i podvozek byly demontovány a později zničeny a trup upraven jako obytná loď. I v této podobě budil zaslouženou pozornost, nejdříve na Vltavě a později na Orlické přehradě, kde ho v říjnu 1975 objevili pracovníci muzea, kteří "hausbót" dne 13. listopadu 1975 převezli do Prahy. VM zakoupilo vrak trupu a Saro Cloud se znovu objevil na kbelském letišti. V srpnu 1977 byl stroj převezen do LO Trenčín, kde začala jeho náročná obnova. Do relativně původního stavu byl uveden trup, který byl doplněn kompletními ocasními plochami. Rekonstruovány byly také plováky a částečně i křídla. V této podobě byla dopravní amfibie 30. června 1995 převezena zpět do muzea, instalována do expozice a 1. července 1995 slavnostně představena návštěvníkům LM HÚ AČR v nově přístupné expoziční hale.

Saunders Roe A.19 Cloud - obojživelný letoun, Velká Británie/1930
Motor 2 x Walter Pollux IIR o výkonu 265 kW (360 k)
Rozpětí (m) 19,52
Délka (m) 15,17
Hmotnost prázdného letounu (kg) 2 812
Vzletová hmotnost (kg) 4 313
Maximální rychlost (km/h) 190
Dostup (m) 4 500
Dolet (km) 700

Aktuálně



Přijďte se podívat na jediný dochovaný stíhač tanků Hetzer, který bojoval v Pražském povstání. Před pražským magistrátem je k vidění do 5. května

Přijďte se podívat na jediný dochovaný stíhač tanků Hetzer, který bojoval v Pražském povstání. Před pražským magistrátem je k vidění do 5. května

01. 05. 2025
Od středy 30. dubna do pondělí 5. května je na Mariánském náměstí…
Ministryně obrany Jana Černochová slavnostně zahájila novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Ministryně obrany Jana Černochová slavnostně zahájila novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

30. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov je k vidění nová výstava 1945 Voláme všechny…
Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

29. 04. 2025
Výstava 1945 Voláme všechny Čechy! se pro veřejnost otevírá 30. dubna 2025,…
V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

28. 04. 2025
Výstava „1945 Voláme všechny Čechy!“ přibližuje poslední fázi druhé světové války v…
Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…