Saunders Roe A.19 Cloud - obojživelný letoun, Velká Británie/1930

Tento unikátní obojživelný letoun byl zkonstruován u firmy Saunders Roe na přelomu 20. a 30. let. Jeho prototyp, určený původně pro RAF, poprvé vzlétl dne 16. července 1930. RAF převzalo postupně 17 strojů tohoto typu, zejména pro výcvikové účely. Další čtyři Cloudy však byly vyrobeny jako civilní a jeden z nich se výrazně zapsal do historie ČSA jako jediná amfibie v celé historii našeho letectví. Právě ten se nachází ve sbírkách muzea. Jedná se o Saunders Roe A.19 Cloud (OK-BAK), výrobní č. 5, jenž s britskou imatrikulací G-ACGO poprvé vzlétl v červenci 1933 jako poslední vyrobený civilní Cloud. V letech 1933 až 1934 byl předváděn při turné po evropských státech a 5. srpna 1933 přistál jako první obojživelné letadlo na kbelském letišti. Pro dobré letové vlastnosti a vhodnou použitelnost pro potřeby ČSA byl v roce 1934 zakoupen a na přání zákazníka opatřen čs. hvězdicovými motory Walter Pollux. Od roku 1935 byl pod imatrikulací OK-BAK zařazen na pravidelnou linku Záhřeb - Sušak. Stroj sloužil až do konce roku 1938. Během 2. světové války byl letoun skladován na Výstavišti v Praze Holešovicích a po válce byl zakoupen pro soukromé využití. Křídla, motory, plováky, ocasní plochy i podvozek byly demontovány a později zničeny a trup upraven jako obytná loď. I v této podobě budil zaslouženou pozornost, nejdříve na Vltavě a později na Orlické přehradě, kde ho v říjnu 1975 objevili pracovníci muzea, kteří "hausbót" dne 13. listopadu 1975 převezli do Prahy. VM zakoupilo vrak trupu a Saro Cloud se znovu objevil na kbelském letišti. V srpnu 1977 byl stroj převezen do LO Trenčín, kde začala jeho náročná obnova. Do relativně původního stavu byl uveden trup, který byl doplněn kompletními ocasními plochami. Rekonstruovány byly také plováky a částečně i křídla. V této podobě byla dopravní amfibie 30. června 1995 převezena zpět do muzea, instalována do expozice a 1. července 1995 slavnostně představena návštěvníkům LM HÚ AČR v nově přístupné expoziční hale.

Saunders Roe A.19 Cloud - obojživelný letoun, Velká Británie/1930
Motor 2 x Walter Pollux IIR o výkonu 265 kW (360 k)
Rozpětí (m) 19,52
Délka (m) 15,17
Hmotnost prázdného letounu (kg) 2 812
Vzletová hmotnost (kg) 4 313
Maximální rychlost (km/h) 190
Dostup (m) 4 500
Dolet (km) 700

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…