Avia S-92/ Messerschmitt Me 262A – proudový stíhací letoun, Německo/1941

První bojově nasazený proudový letoun. První prototyp Me 262 poháněný ještě pístovým motorem Jumo 210G vzlétl 18. dubna 1941, ale první sériové stroje se do výzbroje německé Luftwaffe dostaly až v průběhu léta 1944. Proudové letouny Me 262 ohrožovaly spojeneckou vzdušnou nadvládu nad Evropou až do konce války. Efektivní bojové využití těchto vynikajících letounů však limitoval relativně nízký počet nasazených Me 262, nedostatek paliva, neujasněná koncepce jejich taktického nasazení, přesila spojeneckého letectva a celková, již katastrofální situace nacistického Německa.

Většina útvarů vyzbrojená Me 262 se koncem války nacházela na českém území (části eskader JG 7, KG(J) 51, KG(J) 54, KG(J) 6 aj.). Během okupace se v Avii stavěly přídě a další díly těchto letounů, v některých dalších továrnách se vyráběly součásti motorů Jumo 004. Po skončení války tak na našem území zůstalo mnoho použitelných draků a jejich částí, a proto bylo již v roce 1945 rozhodnuto zkompletovat co největší počet těchto letounů. Draky se kompletovaly v letňanské Avii a motory v Malešicích. Do Vánoc 1945 byl sestaven první stroj, který zalétal Antonín Kraus 27. srpna 1946.

Celkem mělo československé letectvo pouze 10 těchto strojů, z toho sedm jednomístných Me 262A, označovaných jako S-92 a tři dvoumístné Me 262B (CS-92). Počátkem padesátých let byla vytvořena 5. stíhací letka vyzbrojená těmito letouny, která měla za úkol školit piloty v ovládání proudové techniky. Po nástupu sovětských proudových typů byly zbylé S-92/CS-92 rozptýleny po ČSR jako učební pomůcky.

Avia S-92 (V-34), výrobní č. 4
Letoun pochází ze sbírek NTM, odkud byl v říjnu 1979 předán do Leteckého muzea. Renovaci provedly LO Kbely v roce 1987.

Avia CS-92 (V-35), výrobní č.5
Muzeum vlastní i dvoumístnou cvičnou verzi odpovídající Me 262B. Tento letoun původně sloužil jako pomůcka ve Vojenské technické akademii v Brně, odkud jej převzalo Technické muzeum v Brně. Odtud byl v dosti poškozeném stavu získán v roce 1967 do sbírek LM, které zajistilo jeho generální opravu.


Avia S-92/ Messerschmitt Me 262A – stíhací letoun, Německo/1941
motor: 2 x Jumo 004B-1 s tahem 8,8 kN
rozpětí 12,51 m
délka 10,60 m
hmotnost prázdného letounu 4 420 kg
vzletová hmotnost 6 398 kg
maximální rychlost 870 km/h
dostup 12 000 m
dolet 900 km
(TTD platí pro verzi S-92)

Aktuálně



Před 80 lety: 21. srpna 1945 - Slavnostní přehlídka československého letectva z Velké Británie s projevem presidenta Beneše

Před 80 lety: 21. srpna 1945 - Slavnostní přehlídka československého letectva z Velké Británie s projevem presidenta Beneše

21. 08. 2025
Datum 21. srpna není spojeno jen se vstupem vojsk Varšavské smlouvy do…
Invaze 21. srpna 1968 přivedla do Československa skoro půlmiliónovou armádu

Invaze 21. srpna 1968 přivedla do Československa skoro půlmiliónovou armádu

21. 08. 2025
Letošní výročí Sověty vedené invaze do Československa 21. srpna 1968 znovu připomíná,…
Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Bránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Bránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…