Tanky Renault FT francouzského původu ve službách čs. armády

Tanky Renault FT francouzského původu ve službách čs. armády

Dvojice snímků, pořízených roku 1930, zachycuje tanky Renault FT francouzského původu ve službách čs. armády. Na prvním snímku je zachyceno větrání tanků na manévrech. Druhý snímek zachycuje tank při překonávání překážek.

 

Výroba tohoto velice rozšířeného francouzského tanku, známého také jako FT-17, byla zahájena roku 1917. Tank vážil zhruba 6,5–6,7 tuny. Jeho pancéřování bylo silné 6 až 22 mm. Motor Renault o výkonu 35 koní umožňoval jet v terénu maximální rychlostí 8 km/h. Zvláštnost představovala zaoblená „ostruha“, která zabraňovala převrácení tanku při zdolávání strmých překážek. I s ní činila délka tanku 5 m, šířka 1,74 m a výška 2,14 m.

Tank FT-17 měl již otočnou kulatou nebo osmibokou věž. Výzbroj představoval původně kulomet Hotchkiss ráže 8 mm, od roku 1918 byl u velké části nově vyrobených tanků nahrazen kanónem ráže 37 mm. Existovala také spojovací verze bez výzbroje, ale s rádiem ve zvětšené nástavbě. Osádku tvořili dva muži, u spojovací verze tři. K prvnímu bojovému nasazení tanku FT-17 došlo koncem května 1918 na Marně.

Ve Francii bylo za první světové války vyrobeno celkem 3 177 kusů tanku FT-17. Jeho drobnými úpravami vznikl i americký typ M1917, vyrobený v počtu 950 kusů. FT-17 byl po první světové válce exportován do celé řady států, několik desítek exemplářů bylo vyrobeno v Polsku, bolševici vyráběli svoji vlastní verzi pod názvem „Russkij Reno“. Tank FT-17 výrazně ovlivnil vývoj tanků v celé řadě států. Značné množství tanků FT-17 se nacházelo ve výzbroji francouzské armády ještě na počátku druhé světové války.

Československá armáda zakoupila roku 1920 ve Francii celkem 7 těchto tanků (čtyři kanónové, jeden spojovací a dva s kulomety, později přezbrojené na kulomet Schwarzlose), které používala pod názvem „Lehký tank Renault FT“. Jeden z nich byl rozebrán na náhradní díly již roku 1933, do roku 1938 zůstaly ve výzbroji čs. armády pouze tři stroje. Německá armáda o ně nejevila zájem, přečkaly druhou světovou válku a po jejím skončení byly sešrotovány.

 

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…