Zkouška motoru Aero A-18

Zkouška motoru Aero A-18

První snímek z pozůstalosti plukovníka Janečky byl pořízen v polovině osmdesátých let při rekonstrukci prvorepublikového stíhacího letounu Aero A-18. Je na něm zachycena zkouška motoru za přítomnosti realizačního týmu z Leteckých opraven Trenčín. Na druhém snímku je zrekonstruovaný letoun Aero A-18.5 nesoucí znak Leteckého pluku 2.

 

Československé letectvo potřebovalo počátkem 20. let náhradu za dosluhující francouzské stíhače SPAD. Jednou z domácích firem, které na tuto potřebu zareagovaly, byla firma Aero, čile experimentující s novými typy letadel. V dubnu 1922 s ní armáda uzavřela smlouvu na dodání dvacítky nových stíhacích letounů typu, který sice ještě nebyl hotový, ale měl vycházet ze starších prototypů. Pod vedením inženýra Antonína Husníka tak Aero zahájilo vývoj nového typu, označeného jako A-18. První pokusný vzlet se konal v březnu 1923, do konce srpna bylo předáno všech 20 kusů. Od počátku však bylo jasné, že vbrzku budou k dispozici modernější stroje se silnějším motorem (Avia BH-21), proto k dalším objednávkám nedošlo. Další problém pro stroj představovaly časté havárie, v některých případech smrtelné. I přes tyto nedostatky se stroje A-18 udržely v činné službě až do roku 1931; ke konci své kariéry sloužily především k výcviku na letišti v Chebu. Upravené verze A-18 B a A-18 C z let 1923 a 1924 sklidily úspěch při leteckých soutěžích.

Letoun A-18 představoval jednomístný dvojplošník s pevným podvozkem. Ve standardním provedení měl rozpětí horního křídla 7,65 m, jeho délka činila 6 m a výška 2,6 m. Vzletová hmotnost činila 863 kg. Motor BMW IIIa o síle 136 kW dával letounu maximální rychlost 229 km/h, stroj mohl vystoupat do výšky 8000 m. Stroj byl vyzbrojen dvojicí synchronizovaných kulometů Vickers ráže 7,7 mm.

 

Aktuálně



Působení sovětského SMERŠ na československém území v roce 1945. Desítky lidí zmizely beze stopy

Působení sovětského SMERŠ na československém území v roce 1945. Desítky lidí zmizely beze stopy

06. 08. 2025
Během závěrečných bojů druhé světové války obsazovala území československé republiky Rudá armáda.…
Prozkoumejte osudy hrdinů. Přečtěte si příběhy těch, kteří bojovali za vlast

Prozkoumejte osudy hrdinů. Přečtěte si příběhy těch, kteří bojovali za vlast

05. 08. 2025
Publicistický materiál, který začal vznikat jako Kalendárium hrdinů pro Lidové noviny a…
Chcete vědět, co pro vás chystáme ve Vojenském historickém ústavu Praha? Odebírejte náš newsletter

Chcete vědět, co pro vás chystáme ve Vojenském historickém ústavu Praha? Odebírejte náš newsletter

04. 08. 2025
Vojenský historický ústav Praha vydává od března tohoto roku svůj vlastní newsletter.…
Znáte příběhy odbojářů z cyklu Paměťová stopa? Připravují je pro vás dokumentaristé z Vojenského historického ústavu Praha

Znáte příběhy odbojářů z cyklu Paměťová stopa? Připravují je pro vás dokumentaristé z Vojenského historického ústavu Praha

01. 08. 2025
Od roku 2016 vysílá Česká televize a Český rozhlas příběhy projektu Vojenského…
Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…