Motor naskočil! Další krok ke zprovoznění historického letounu Be-50.

Motor naskočil! Další krok ke zprovoznění historického letounu Be-50.

02. 10. 2011
V dílnách Leteckého muzea Kbely probíhá stavba repliky letadla Be-50, které stálo na počátku jedné z úspěšných řad strojů předválečné československé firmy Beneš-Mráz. Replika byla již osazena motorem a v minulých dnech byl motor také vyzkoušen. A hned napoprvé úspěšně.
Letouny československé firmy Beneš-Mráz patřily v předválečné době k uznávaným strojům v kategorii sportovních, cvičných a turistických letadel. Firma byla založena v roce 1935 a sídlila v Chocni. Ing. Pavel Beneš byl v té době už uznávaným leteckým konstruktérem, pracoval např. pro firmu Avia.
Letoun Be-50 Beta Minor patřil vůbec k prvním letadlům, které tato firma vyprodukovala. Šlo o dvoumístný letoun dolnoplošné konstrukce, místo pro pilota a dalšího letce bylo odkryté. Prototyp byl vyroben již v roce 1935, první série letadel následovala v roce 1936. Letoun měl dobré letové vlastnosti, zvládal vzlet a přistání na malých plochách. Na délku měřil 7,7 metru, rozpětí křídel bylo přes 12 metrů. Vážil 460 kilogramů a byl schopen doletět do vzdálenosti 750 kilometrů. Maximální rychlost stroje byla 195 kilometrů v hodině.
Replika tohoto stroje vzniká v rámci Vojenského historického ústavu Praha v dílnách Leteckého muzea Kbely, a to pod vedením Jana Klabana. Do kostry letadla byl již zabudován motor Walter Minor 4-III, bylo potřeba motor vyzkoušet. To se stalo minulý týden v pátek. Motor po startovacím procesu bez problémů naskočil, cvičný běh trval zhruba půl hodiny na malých otáčkách. Stavba repliky letounu se tak posunula do další fáze.
Připomeňme, že na letouny Be-50 navazovala také úspěšná řada Be-51 vyráběná od roku 1937. Šlo o turistický dolnoplošník, který měl krytou kabinu pro dva letce. Letouny Be-51 se v roce 1937 zúčastnily závodu „Nad oázami“ v Egyptě. Umístnily se uprostřed pole, ale uznání zasluhuje přelet do Egypta bez mezipřistání a stejný návrat do Československa. Letouny byly také úspěšné v roce 1938 v leteckém turistickém závodu států Malé dohody, kde ve své kategorii obsadily 4., 5., 7., 8. a 12. místo.

1 - Jan Klaban (v kabině) a Jaroslav Anýž sledují chod kontrolních přístrojů v kabině letounu Be-50 Beta
2 – Snímek původního letounu Be-50
3 – Skupina několika Be-50
4 – Další typ Be-51 měl již krytou kabinu

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…