Italský pancéřový křižník Pisa

Italský pancéřový křižník Pisa

Na snímku, pořízeném po první světové válce, je zachycen italský pancéřový křižník Pisa.

 

Tři lodě stejnojmenné třídy byly postaveny na počátku dvacátého století v italských loděnicích. Stavba křižníku Pisa byla zahájena roku 1905, loď byla spuštěna na vodu roku 1909 a do služby vstoupila 1. září 1909. Byla 140,5 m dlouhá a 21 m široká, ponor činil přes 7 m. Hlavní výzbroj představovala čtveřice děl ráže 254 mm ve dvou věžích na přídi a na zádi. Dále byla loď vyzbrojena osmi děly ráže 190 mm ve čtyřech věžích, rychlopalnými kanóny ráží 76 mm a 47 mm (jejich počet se v následujících letech měnil) a třemi torpédomety. Pancéřový pás na bocích byl silný 90 až 200 mm, pancéř na dělových věžích byl silný až 160 mm a na velitelské věži až 190 mm. Maximální výtlak činil přibližně 10 400 tun, posádku tvořilo k sedmi stovkám mužů. Loď mohla plout maximální rychlostí 23,6 uzlů. Současně s křižníkem Pisa vstoupila do služby i sesterská loď Amalfi; obě byly pojmenovány po někdejších italských městských státech, jež měly v raném a vrcholném středověku značný podíl na středomořském obchodu.

Obě lodě se zúčastnily italsko-turecké války z let 1911–12. Když 23. května 1915 vyhlásila Itálie válku Rakousko-Uhersku, následoval úspěšný výpad c. a k. námořnictva proti italskému pobřeží a italské velení vyslalo do Benátek námořní posily včetně obou lodí třídy Pisa. 7. července 1915 byl křižník Amalfi potopen německou ponorkou UB-14, formálně zařazenou do rakousko-uherského námořnictva pod označením U-26 (Itálie a Německo nebyly tou dobou ještě ve válečném stavu). Křižník Pisa válku přečkal, v meziválečném období sloužil jako školní plavidlo a roku 1937 byl sešrotován.

Třetí loď této třídy neskončila oproti původnímu plánu v italském námořnictvu – Italové přehodnotili původní plán rozvoje svého námořnictva a rozestavěnou loď zakoupilo Řecko. Na vodu byla spuštěna v březnu 1910 a do služby vstoupila v květnu 1911 pod jménem Georgios Averof . Byla mírně modifikovaná (její hlavní děla měla ráži pouze 234 mm), přesto se s ní nemohla měřit žádná jiná řecká nebo turecká loď. Georgios Averof sloužil jako vlajková loď řeckého námořnictva, vyznamenal se zejména při boji s Turky za první balkánské války a podařilo se mu přežít i druhou světovou válku – roku 1941 odplul před postupujícími Němci do egyptské Alexandrie. Roku 1952 byla loď vyřazena z činné služby a nyní je zakotvena v zálivu Faliro u Athén jako námořní muzeum – jedná se o jediný zachovaný pancéřový křižník na světě.

 

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…