Cvičný proudový letoun L-39 Albatros

Cvičný proudový letoun L-39 Albatros

Dvojice snímků dokumentuje úspěšný československý cvičný proudový letoun L-39 Albatros. Na snímku ze sedmdesátých let je zachyceno přistání tohoto stroje na dálnici. Druhý snímek z let devadesátých zachycuje cvičný let verze L-39ZA.

 

L-39 představuje nejrozšířenější cvičný proudový letoun na světě. Navazuje na typ L-29; rámcová představa o náhradě „Delfínu“ krystalizovala od roku 1963, předběžné požadavky na nový typ byly vydány následujícího roku. Tým pod vedením Ing. Jana Vlčka a Ing. Karla Dlouhého spolupracoval s odborníky z moskevského institutu CAGI a bylo rozhodnuto, že stroj ponese sovětský motor AI-25. Prototyp poprvé vzlétl 4. listopadu 1968 a sériová výroba byla firmou Aero zahájena roku 1971. L-39 Albatros může letět v závislosti na verzi maximální rychlostí 630 až 750 km/h; jeho dostup je až 11 500 m. Letoun může využívat i nezpevněné plochy. Z logiky věci se jedná o letoun dvoumístný. L-39 však neslouží pouze k výcviku pilotáže, ale i bojové činnosti. Verze L-39ZA se zesíleným křídlem může nést čtyři závěsníky o nosnosti 500 kg (vnitřní) a 250 kg (vnější) a navíc nese dvouhlavňový rychlopalný kanón ráže 23 mm.

Do současnosti bylo vyrobeno takřka 3000 strojů L-39 Albatros v mnoha verzích. Tyto letouny se uplatnily v letectvu celé řady zemí, nejenom ve státech sovětského bloku, ale i například na Blízkém východě, v Etiopii nebo Nigérii. Vzhledem ke svému rozšíření se letouny L-39 ocitl i ve výzbroji leteckých sil mezinárodně neuznaných státních útvarů, například Čečenska. Stovky letadel se dostaly do rukou soukromým zájemcům, slouží například k letecké akrobacii, ale letoun L-39 i v současnosti využívají k výcviku letectva mnoha zemí. Vývoj tohoto letounu koneckonců zdaleka nebyl ukončen – nejnověji byla představena verze L-39NG („new generation“), jež poprvé vzlétla 14. září 2015.

 

Aktuálně



Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

Americké lehké pozorovací a spojovací letouny v Československu na konci druhé světové války

09. 07. 2025
Nasazení letectva za druhé světové války přitahuje pochopitelnou pozornost. Letectvo v tomto konfliktu…
Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…