Avia CS-199

Avia CS-199

12. 08. 2018

Avia CS-199 byla dvojmístnou variantou řadového stíhacího letounu S-199, kterým byly naše letecké pluky vyzbrojené na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století.

Na území Československa zůstalo po skončení 2. světové války velké množství draků německých stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109 verzí G a K. Bylo rozhodnuto tyto stroje zkompletovat a využít je pro nově budované československé vojenské letectvo. Hlavním dodavatelem rekonstruovaných “stodevítek” byla továrna Avia. Vzhledem k nedostatku původních motorů Daimler Benz DB 605 bylo rozhodnuto adaptovat drak Bf 109 pro motor Jumo 211 (čs. označení M-211). Práce na úpravě byly v Avii zahájeny na podzim 1946. První S-199 vzlétla 25. dubna 1947 a od února 1948 začala vojenská správa přebírat sériové letouny z Avie.

Některé zvláštní letové vlastnosti S-199 si vynutily stavbu dvoumístné varianty pro přeškolení na typ. Úpravami cvičné Bf 109 G-12 a trupů jednomístných letounů vznikla verze označovaná CS-199. V letech 1947–51 bylo postaveno 450 kusů jednomístných S-199 a 82 dvoumístných CS-199. Avie S-199 se staly standardními stíhacími letouny čs. letectva až do první poloviny padesátých let. Poslední z nich dosloužily v roce 1957. Asi třicet strojů sloužilo u Bezpečnostního letectva. V roce 1948 bylo 24 kusů S-199 exportováno do Izraele, kde sloužily s bojovým jménem Sachin (nůž) u 101. a 105. perutě IDF/AF.

K nejvzácnějším exponátům Leteckého muzea VHÚ patří dvoumístný stroj Avia CS-199 trupového kódu UC-26 a výrobního čísla 565. Ten svojí leteckou službu ukončil v Leteckém učilišti Prostějov. Na základě upozornění leteckého instruktora mjr. Zbyňka Jandy byl pak nalezen na dvoře školy v Čelechovicích u Prostějova. Odtud byl v listopadu 1966 převezen do Vojenských opraven Přerov. V letech 1967–68 na něm byla provedena generální oprava v n. p. Avia Letňany. Poslední práce dokončili technici muzea v roce 1972. Jeho zbarvení pak odpovídalo provedení jak letoun sloužil v Leteckém učilišti Prostějov koncem 40. a začátkem 50. let minulého století.

Technická data:

Motor: M-211 (Jumo 211) o výkonu 992 kW (1 350 k)

Rozpětí 9,92 m

Délka 8,94 m

Hmotnost prázdného letounu 2 600 kg

Vzletová hmotnost 3 500 kg

Maximální rychlost 440 km/h

Dostup 9 000 m

Dolet 800 km

 

Jan Sýkora

 

Aktuálně



V Leteckém muzeu Kbely jsme natáčeli další reklamu na muzea VHÚ Praha. První je již na Youtube

V Leteckém muzeu Kbely jsme natáčeli další reklamu na muzea VHÚ Praha. První je již na Youtube

05. 09. 2025
Poslední prázdninové pondělí ožilo Letecké muzeum Kbely natáčením promo videa. Štáb TV…
Dozvuky stavby berlínské zdi

Dozvuky stavby berlínské zdi

04. 09. 2025
Stala se asi hlavním symbolem studené války. V letech 1961 až 1989 rozdělovala…
VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

03. 09. 2025
Centrum leteckého výcviku Pardubice bude do roku 2031 provozovat další z létajících…
Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

02. 09. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Vojenské…
Jubilejní 50. kongres Mezinárodní komise pro vojenskou historii se koná v senegalském Dakaru. Konají se tam také volby nového vedení ICMH

Jubilejní 50. kongres Mezinárodní komise pro vojenskou historii se koná v senegalském Dakaru. Konají se tam také volby nového vedení ICMH

02. 09. 2025
Ve dnech 1. až 5. září 2025 se v Dakaru v Senegalu…