VZLÚ HC-2 Heli Baby

VZLÚ HC-2 Heli Baby

První československý vrtulník, později vyráběný i sériově, byl konstrukcí kolektivu Ing. Jaroslava Šlechty a vycházel ze zkušeností předešlého vývoje. Stavba prototypu HC-2 začala v prototypovém oddělení továrny Aero v roce 1951. Později přešla konstrukce a prototypové dílny do VZLÚ, kde vývoj pokračoval. První volné lety s ním provedli v Letňanech Jiří Bláha a kpt. Josef Němeček počátkem prosince 1954. Stroj později prodělal řadu změn a úprav, které se týkaly i podstatných částí jeho konstrukce.

Na programu vývoje se podíleli také zkušební piloti Ing. Rudolf Duchoň a Zdeněk Pondělíček. Ten provedl také v září 1958 spolu s mechanikem Jaroslavem Písaříčkem etapový přelet do Bruselu na Expo 58. Po jistou dobu nesl také státní poznávací značku OK-IVA.

Dne 27. června 1959 s ním Ing. R. Duchoň ustanovil světový rychlostní rekord na sto kilometrové bázi výkonem 120,182 kmh¯¹. Téhož dne pak Z. Pondělíček s dalším členem posádky pokořili rychlostí 114,248 kmh¯¹ dosud platný rekord v kategorii vrtulníků do hmotnosti 1 000 kg.

Na vrtulník byly v rámci výzkumu montovány různé aparatury pro sledování vlastností draku a ovzduší. Prototyp zůstal nadále ve stavu VZLÚ a nebyl konvertován pro motor M-110 H. Poslední let s pilotem Z. Pondělíčkem byl zaznamenán dne 9. srpna 1965. Stroj nalétal celkem 468 h při 2 678 startech. Mimoto naběhal mnoho hodin na zemi v rámci zkoušek a konzervací.

Do sbírky VHÚ byl z VZLÚ předán v létě roku 1967 a stal se tak jedním z prvních exponátů nově vznikající výstavy o historii našeho letectví. Od března roku 1991 prodělal revizi v Leteckých opravnách Trenčín, během níž získal původní prototypové označení.

 

Motor Praga DH o výkonu 82 k (60 kW), opatřeným ventilátorem pro nucené chlazení

Průměr nosného rotoru 8,80 m

Délka 10,46 m

Hmotnost prázdného vrtulníku 370 kg

Vzletová hmotnost 580 kg

Maximální rychlost 126 km/h

Dostup 3 000 m

Dolet 150 km

Aktuálně



Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…
Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…
My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…