Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

26. 05. 2025

V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském technickém muzeu Lešany. Při této příležitosti je pro vás připravený skutečný motoristický svátek – připomínka 40 let od prvního startu československých posádek na slavné Rallye Paříž–Dakar. Budete moct obdivovat slavné dakarské stroje, které obstály v nejtěžších afrických etapách. Areál muzea se otevře v 9.30.

Slavnostní zahájení 30. návštěvnické sezony ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech u Týnce nad Sázavou bude výjimečné. V aréně muzea budou předvedeny nákladní automobily, s nimiž jejich posádky slavily největší úspěchy na soutěži Rallye Paříž-Dakar. 

Nebudou chybět ani tradiční ukázky historické i moderní vojenské techniky a soutěže pro děti, za jejichž absolvování budou moct získat poukazy na svezení armádními vozidly v aréně.

Letos si připomínáme 40 let od prvního startu československých posádek v Rallye Paříž-Dakar. K vidění budou speciály továren LIAZ a TATRA. Budete moct obdivovat desítku vozů, které se zapsaly do dějin legendární pouštní maratónské soutěže. Připraveno je také překvapení.

Součástí zahájení sezony bude i dětský program

Kromě připomenutí úspěchů našich posádek na Rallye Paříž-Dakar bude zahájení sezony v Lešanech věnováno také dětem. Připraveny jsou soutěže pro děti (vědomostní a pohybová). Po jejich úspěšném absolvování získají poukazy na odměny či svezení se v historické vojenské technice. Podmínkou pro plnění úkolů je vyzvednutí soutěžních listů na označených místech. O časech jednotlivých částí programu budete informování v areálu Vojenského technického muzea.

Na zahájení sezony se v muzeu pečlivě připravovali

Automobilka Tatra samozřejmě není známá jen dakarskými speciály. Naopak. Ty jsou jen pověstnou třešinkou na dortu. Kromě osobních vozů, z nichž některé jsou ve sbírce VHÚ Praha jsou známé především nákladní automobily. Právě na jejich základě stavěli konstruktéři závodní dakarské speciály. Při zahájení 30. návštěvnické sezony bude představen vojenský vůz TATRA 138, který museli pracovníci Vojenského technického muzea Lešany zkontrolovat, aby jej návštěvníci mohli obdivovat v dynamické ukázce. V době naší návštěvy na něm pracovali kolegové v dílnách. TATRA vyráběla i motory, které se montovaly do jiných vozidel. Na snímcích z dílen Vojenského technického muzea v Lešanech vidíte motor TATRA 928, který pohání polopásový obrněný transportér OT 810 D, který se stal jedním ze symbolů 2. světové války.

Řidiči předvedou v aréně také další vozy ze sbírek VHÚ Praha. Bude to TATRA 813 8x8 KOLOS a návštěvníky oblíbený vůz  TATRA 815 SOT, který byl vyroben ve dvou kusech pro Útvar speciálních operací vojenské policie (SOG). V areálu si budete moci pod novým přístřeškem prohlédnout také polní pekárnu. 

RÁMCOVÝ ČASOVÝ HARMONOGRAM (změna vyhrazena)

9.30 – otevření Vojenského technického muzea Lešany pro veřejnost
10.00–10.20
– letové ukázky historické letecké techniky (pokud budou letové podmínky). Plánovány jsou zatím tyto stroje: Zlín Z-381 - pilot Jan Sýkora; Aero C-104 S - pilot Milan Mikulecký; Zlín Z-126 Trenér - pilot Petr Rautner; Let Z-37 A C3 Čmelák - pilot Radim Lakomý ZMĚNA VYHRAZENA!
10.30–11.00 – dynamické ukázky v aréně – vozidla DAKAR (TATRA a LIAZ)
a vozidla TATRA ze sbírek VHÚ PRAHA -  TATRA 815 4X4 SOT (užívaná jednotkou SOG), TATRA 813 8x8 KOLOS
11.10–14.15 – dětské soutěže – vědomostní a pohybové;
ROZHOVORY S ÚČASTNÍKY RALLYE DAKAR; statická výstava soutěžních vozů v aréně;
11.00–15.45 – výměna bodů ze soutěží za odměny pro děti
14.30–15.00 – Dakar show v aréně
15.15–16.00 – jízdy dětí v historické vojenské technice na základě získaných poukázek (změna vyhrazena - prozatím plánováno TATRA 815 4X4 SOT (užívaná jednotkou SOG); TATRA 813 8x8 KOLOS; OT 810 D; Humvee a OT 64). Více informací o vozidle TATRA 813 Kolos můžete zjistit v jednom z dílů seriálu PRIMA HISTORIE

Celý den ukázky moderních i historických zbraní, uniforem, výzbroje, výstroje, dobových vojenských táborů a dalších zajímavostí. Tradičně bude předvedena práce kynologů se služebními psy.

Nenechte si ujít rozhovory s účastníky pouštního závodu, ve kterých se určitě dozvíte spoustu zajímavých věcí ze zákulisí soutěže.

INFORMACE O DAKARSKÝCH SPECIÁLECH, KTERÉ UVIDÍTE:

Nejúspěšnější kamion TATRA v historii DAKARU - PUMA bude zapůjčen z Národního technického muzea

Na přehlídce týkající se Rallye Paříž-Dakar nesmí chybět nejúspěšnější soutěžní speciál speciál Tatra.

T815 4x4 Karla Lopraise označovaná jako „Puma“, s níž se celkem čtyřikrát zúčastnil Rallye Paříž-Dakar. V letech 1998, 1999 a 2001 kategorii kamionů vyhrál a v roce 2000 dojel na druhém místě. Tatra Puma byla posledním soutěžním speciálem postaveným přímo v automobilce Tatra a představuje vrchol technického vývoje značky v oblasti dálkových rallye. Její úspěchy na Dakaru přispěly k mezinárodnímu renomé Tatry a staly se inspirací pro další generace závodníků. Puma byla postavena na podvozku deklarovaného jako „hasičský“ určeného pro zákazníka z UAE (Spojené Arabské Emiráty). Poprvé v historii výroby dakarských speciálů Tatra s kapalinou chlazeným motorem KHD-Deuzt.

Puma bude na zahájení sezony v Lešanech zapůjčena ze sbírky Národního technického muzea. Vyrobena byla v roce 1997 a Karel Loprais jej v mnoha rozhovorech označil za svůj nejoblíbenější.

Přehled úspěchů vozu TATRA PUMA:

  • 1998 - 1. místo
  • 1999 - 1. místo
  • 2000 - 2. místo
  • 2001 - 1. místo

Tatra 815 „Puma“ (z roku 1996-1997)

  • Typové označení T 815-2ER55 4x4.1
  • Motor: KHD-Deutz BF8M 1015C, V8 TM, 15,9 l
  • Maximální výkon: 440 kW/598 k
  • Maximální točivý moment: 2550 N.m 
  • Převodovka: Tatra 16 TS 223
  • Posádka: Karel Loprais, Radomír Stachura, Jan Čermák (Rallye Dakar 1998)

V současnosti: ve sbírkách NTM, v barvách „Show Truck“ Karla Lopraise.

T 815 - startovní číslo 635 - "Ostrý-II"

Dalším předváděným speciálem bude vůz zapůjčený z Muzea nákladních automobilů TATRA v Kopřivnici, T815 se startovním číslem 635. Vžila se pro něj přezdívka  „Ostrý-II“. Je jedním ze dvou prvních dakarských speciálů značky Tatra, které se poprvé zúčastnily Rallye Paříž–Dakar v roce 1986. Tento vůz reprezentoval Československo v osmé edici závodu, který tehdy vedl z Paříže přes Alžír do Dakaru.

Posádku tvořili Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina. Společně s dalším vozem Tatra 815 s číslem 634, který pilotoval Karel Loprais, se pokusili zdolat náročnou trasu saharskou pouští. Obě dvě posádky s vozy však doplatily na nepředvídanou situaci, kdy z neprostupného bahnitého terénu vyprošťovaly soupeře a díky zpoždění se nedokázaly dostat do cíle etapy v časovém limitu. 

Vůz „Ostrý-II“ byl vybaven unikátním zařízením zvaným „šlapadla“, která umožňovala vyproštění vozidla v případě zapadnutí. Po 30 letech byl tento historický speciál získán zpět do České republiky a v roce 2016 byl kompletně zrenovován. Dnes připomíná počátky účasti československých posádek na legendární Rallye Dakar a odhodlání, s jakým čelily extrémním podmínkám africké pouště.

Tatra 815 „Ostrý-II“ (z roku 1985)

  • Typové označení T 815 6x6 VE
  • Motor: Tatra T3 – 930, V12T, 19 l
  • Maximální výkon: 307 kW/417 k
  • Maximální točivý moment: 1501 N.m 
  • Převodovka: Tatra 10 TS 125
  • Posádka: Zdeněk Kahánek, Josef Kalina, Miroslav Gumulec (Rallye Dakar 1986)

V současnosti: po renovaci ve sbírkách Tatra Trucks (Muzeum nákladních automobilů Tatra).

Uvidíte i “Hasičák” - dosud nejrychlejší český kamion v celkovém pořadí Rallye Paříž - Dakar

Další legendou předvedenou ve Vojenském technickém muzeu Lešany bude Tatra 815 přezdívaná „Hasičák“. Vyrobena byla pro účast na Dakaru v roce 1994. Karel Loprais s vozem získal své druhé a třetí vítězství v kategorii „kamiony“ (1994 a 1995). Vůz se stal legendou nejen díky svým výkonům, ale i díky technickým inovacím, které přinesl do světa soutěžních kamionů. Přezdívku „Hasičák“ vůz získal díky své koncepci určené původně pro hasičské a záchranářské speciály včetně velké kabiny. Karel Loprais se svojí posádkou nejen, že s Hasičákem dvakrát zvítězil v kategorii „Kamiony“ (Rallye Dakar 1994 a Rallye Dakar 1995), ale hned v ročníku 1994 se umístil 5. místě kombinované klasifikace (všechny kategorie), což je dosud nepřekonaný výkon pro kamion v historii Dakaru. Repasovaný vůz je zapůjčen bude od Loprais týmu z Frenštátu pod Radhošťem.

Technické specifikace a konstrukce ikony českého motorsportu, která je dodnes obdivována fanoušky rallye po celém světě:

  • Podvozek: Tatra 815-290R75 4×4.1 s prodlouženým rozvorem (4290 mm), což zajišťovalo lepší stabilitu v terénu.
  • Čtyřdveřová dlouhá kabina, primárně navržená pro hasičské vozy, umožňovala lepší rozložení hmotnosti a umístění motoru více ke středu vozidla.
  • Motor: Vzduchem přímo chlazený dvanáctiválec Tatra T3-930-70 TM s přeplňováním a poprvé s mezichladiči stlačeného vzduchu, poskytující výkon až 404 kW/550 k
  • Převodovka: Tatra 10 TS 160
  • Výkon: Díky konstrukčním úpravám měl motor vysoký točivý moment 1936 N.m. vůz byl schopen dosahovat vysokých rychlostí i v náročném terénu.

Vývoj vozu řídil inženýr Jaroslav Krpec, který využil zkušenosti z přípravy předchozích modelů a přinesl inovace do konstrukce podvozku a umístění motoru.  Hasičák představuje vrchol technického vývoje českých soutěžních kamionů ve své době.

Dále budou k vidění tyto kamiony:

Tatra 815 z flotily Tomáše Tomečka rok výroby 1986 (6x6, 500 k – V8 TM)

Stále spolehlivý vůz, který dnes slouží pořadatelům  soutěží dakarského typu jako doprovodné vozidlo balai (řídí ho Leopold Paďour a Petr Foltýn). Vůz se účastní v roli sběrného kamionu soutěže Africa Eco Race, která vede po původních trasách Rallye Dakar v Maroku, Mauretánii či Senegalu. Šestikolová Tatra s osmiválcem o výkonu 500 koní už ale dojela třeba také do pouště Karakum (černá poušť) ve střední Asii nebo až k pyramidám v Egyptě. Zajímavostí je, že auto není vybaveno žádnou elektronikou.

Tatra “Horka” (startovní číslo 502)
majitel: Muzeum Tatra 111

  • vyrobena v roce 1989;
    účast na Rallye Paříž-Dakar:
  • 1991 - 4. místo - 30 km před cílem se poškodil píst - řidič Karel Loprais
  • 1992 - 2. místo - řidič Karel Loprais
  • 1994 - odstoupení pro převrácení do rokle - řidič Zděnek Kahánek
  • 1996 - nedojela - utopena 12 dní v řece
  • V roce 2016 se účastnila historické jízdy k 30. výročí s posádkou: Karel Loprais, Milan Horka, Mirek Šimáček

VOZY LIAZ 

LIAZ (startovní číslo 627)

  • 1. československý kamion v historii na Dakaru; umístění: 13. místo v kategorii kamionů
  • posádka Jiří Moskal, Jaroslav Joklík, Radek Fencl
  • typové označení 100.55 D
  • motor - řadový kapalinou chlazený šestiválec LIAZ
  • výkon 235 kW/320 k
  • točivý moment 1290 N. m.
  • převodovka - desetistupňová Praga 10P80
  • max. rychlost 127km/h
  • úspěšná účast v Africa Eco Race a dalších maratonských rallye - výborně zvládá dlouhé etapy v extrémních podmínkách
  • současný majitel Tomáš Pour

LIAZ (startovní číslo 617)

  • Start na Dakaru: 1998; 2. místo v kategorii kamionů
  • posádka: Jiří Moskal, František Vojtíšek, Pavel Záleský
  • dlouholetý účastník Africe Eco Race - v roce 109 dokončil jako jeden z mála kamionů plný počet etap
  • typové oznašení 111:154 D
  • motor- řadový kapalinou chlazený šestiválec LIAZ
  • výkon 310 kW/420 k
  • točivý moment 1350 N. m.
  • převodovka devítistupňová Praga 90140
  • maximální rychlost 155 km/h
  • objem nádrží 675 litrů
  • současný majitel: Ondřej Liška; o stroj se stará s týmem nadšenců

LIAZ 600 „Franta“

  • Starty na Rallye Dakar: 2017, 2018 a 2019
  • při posledním startu 2. místo v kategorii kamionů (half-marathon)
  • stále v aktivní službě - 1. místo na Baja Aragon v roce 2024
  • Pilot: Martin Macík Jr.
  • typové označení 111.154 D
  • motor - FPT Cursor 13 PD
  • výkon 800kW/1100 k
  • točivý moment 5000 N. m.
  • maximální rychlost 140 km/h
  • objem nádrží 900 l

LIAZ (startovní číslo 606) - asistenční vůz

  • v roce 2003 jel jako asistenční pro tým Martina Macíka
  • typové označení 111.154 D
  • motor - řadový kapalinou chlazený šestiválec LIAZ
  • výkon 388 kW/530 k
  • točivý moment 2800 N. m.
  • převodovka čtrnáctistupňová Praga 14PS150
  • maximální rychlost 140 km/h
  • objem nádrží 960 l
  • poslední vyrobený automobil v továrně LIAZ Mnichovo Hradiště
  • současný majitel: David Skalický

Aktuálně



VHÚ Praha pořádal konferenci k 80. výročí konce druhé světové války a osvobození Československa „Nové pohledy na rok 1945“

VHÚ Praha pořádal konferenci k 80. výročí konce druhé světové války a osvobození Československa „Nové pohledy na rok 1945“

28. 05. 2025
Nově rekonstruované prostory Armádního muzea na Žižkově umožňují nejen bohatou výstavní činnost,…
Muzeum literatury představuje vzácné vydání Čapkova cestopisu, k vidění jsou i předměty ze sbírky VHÚ Praha

Muzeum literatury představuje vzácné vydání Čapkova cestopisu, k vidění jsou i předměty ze sbírky VHÚ Praha

27. 05. 2025
Památník národního písemnictví představuje jedinečný výtisk anglického překladu Anglických listů Karla Čapka,…
Dnes před 83 lety: několik málo minut po půl jedenácté, 27. května 1942

Dnes před 83 lety: několik málo minut po půl jedenácté, 27. května 1942

27. 05. 2025
Před 83 lety, 27. května 1942, provedli parašutisté Josef Gabčík a Jan…
Každý stejnokroj má svůj příběh. Formovala ho móda i ideologie, říká v rozhovoru kurátor Zdeněk Špitálník

Každý stejnokroj má svůj příběh. Formovala ho móda i ideologie, říká v rozhovoru kurátor Zdeněk Špitálník

23. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
V Armádním muzeu Žižkov diskutovali historici na konferenci  "Nové pohledy na rok 1945"

V Armádním muzeu Žižkov diskutovali historici na konferenci "Nové pohledy na rok 1945"

20. 05. 2025
Poslední z velké řady akcí k 80. výročí konce 2. světové války…