Dozvuky: Výtvarné umění po první světové válce

Dozvuky: Výtvarné umění po první světové válce

14. 11. 2018

K letošnímu stému výročí konce první světové války připravila londýnská galerie Tate Britain velmi zajímavou výstavu, která představila vliv do té doby největšího válečného konfliktu na výtvarné umění. Zaměřila se výhradně na malíře a sochaře z Británie, Francie a Německa. Časově byla ohraničena roky 1916 a 1932, končí tedy těsně před nástupem nacistů v Německu.

 

Výstava představila více než 150 prací, a to nejen olejomaleb či kreseb a několika skulptur, ale také dobové artefakty, které byly vystaveny v několika vitrínách. K nim patří například i britská, francouzská a německá přilba hned v úvodu expozice.

V jednom z prvních výstavních sálů snad každého musela zaujmout ukázka z němého filmu Vzducholodí nad bitevními poli, jehož natáčení začalo nedlouho po uzavření příměří 11. listopadu 1918 a pokračovalo až do srpna následujícího roku. Film obsahoval zejména otřesné záběry ruin belgického města Ypry, které bylo během první světové války téměř zcela zničeno. Winston Churchill dokonce po válce navrhoval, aby nebylo obnoveno, ale aby jeho trosky zůstaly trvalou připomínkou hrůz první světové války. To se však naštěstí nestalo, Ypry vstaly doslova z popela a v rekonstruované budově někdejší Soukenické tržnice tak dnes můžeme navštívit Muzeum Flanderských polí, které Velkou válku připomíná nejmodernějšími výstavními prostředky. V současné londýnské expozici bylo také možné porovnat filmové záběry s plátnem C. R. W. Nevinsona z roku 1916, které britský malíř nazval Ypry po prvním bombardování.

Výstava umožnila porovnat přístup britských, francouzských a německých výtvarníků k citlivému tématu první světové války. Například němečtí umělci se ve svých dílech vyjadřovali mnohem drsněji než jejich kolegové z Albionu. Na výstavě nechyběly ani práce mnoha významných malířů, které proslavila nejen „válečná“ tvorba. K nim bezesporu patří například Max Ernst, George Grosz, Otto Dix, Fernand Leger či Paul Nash a také v neposlední řadě Henry Moore nebo Jacob Epstein. Představme proto alespoň reprodukcemi část vystavených děl.

Jaroslav Beránek

Aktuálně



Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…
My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…