Aero Ae-145

Aero Ae-145

Velice úspěšným obchodním artiklem našeho leteckého průmyslu byl v první polovině padesátých let minulého století čtyřmístný dvoumotorový letoun Aero Ae-45, zpočátku vyráběný v Aeru Vysočany. Posléze byla jeho produkce přenesena do n. p. Strojírny první pětiletky v Kunovicích. Tamní konstruktéři na draku provedli řadu úprav, které zvýšily užitnou hodnotu a bezpečnost stroje. Byl také změněn jeho název na Aero Ae-45 Super. Dalším vývojem tohoto typu, především zástavbou výkonnějších motorů M-332, vzniklo Aero Ae-145, jehož produkce šla hlavně na export.

Prototypem této verze byl stroj výrobního čísla 02-002, vzniklý v roce 1955 ještě jako Ae-45 S a o rok později imatrikulovaný jako OK-KDA. Letoun si podržela v majetku kunovická továrna a na sklonku roku 1957 do něj namontovala nové moderní čtyřválcové motory M-332 s vypínatelným kompresorem a nízkotlakým vstřikováním paliva, které se vyznačovaly vysokými výkony a úsporným během.

Letoun pak procházel závodními i státními zkouškami, jejichž pozitivní výsledky vyústily v sériovou výrobu Ae-145, která dala celkem na 142 kusů. Dne 26. ledna 1959 s ním dokonce zalétávací pilot Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Jiří Kunc překonal národní výškový rekord dosažením absolutní výšky 7 910 metrů a to i přes poměrně nepříznivé zimní počasí. Krátce nato byl OK-KDA předváděn potencionálnímu zákazníkovi v bývalém Sovětském svazu, odkud se pak vrátil do mateřského závodu.

V roce 1966 byl natrvalo převeden do stavu VZLÚ Praha a o něco později, po vyškrtnutí z čs. leteckého rejstříku, již nosil jen zkušební imatrikulaci OK-06. Ve výzkumném ústavu byl využíván hlavně ke zkouškám leteckých přístrojů a instalací. Během svého života absolvoval dvě generální opravy a prodělal dvě závažnější nehody spojené se špatnou funkcí zatahovacího podvozku. Poslední let absolvoval ve VZLÚ 26. listopadu 1968 při náletu 1 626 h a 2 259 startech.

Krátce nato byl tento Ae-145 převeden do sbírky VHÚ a 4. února 1969 po zemi přetažen z Letňan do Kbel. Zde byl nějakou dobu vystaven v původním stavu v tehdejší nově vzniklé Expozici letectva Vojenského muzea VHÚ a poté uložen do depozitáře.

 

Motory 2x M-332 o maximálním výkonu 140 k (103 kW)

Rozpětí 12,27 m

Délka 7,77 m

Výška 2,3 m

Prázdná hmotnost 960 kg

Maximální vzletová hmotnost 1 600 kg

Maximální rychlost 282 km/h

Dolet 1 700 km

Normální dostup 5 900 m

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…